My Girl with a Pearl

Ruim 2700 nieuwe Meisjes

Van prachtige schilderijen tot een oorbel, een kindertekening of een bordje fruit. Naar aanleiding van onze tweede Open Call ontvingen we ruim 2700 nieuwe interpretaties van Vermeers iconische meesterwerk Meisje met de parel. We willen iedereen enorm bedanken voor het meedoen. “We zijn verrast en overweldigd, niet alleen door de hoeveelheid, maar vooral door de kwaliteit van de inzendingen. Ons topstuk blijft wereldwijd een inspiratiebron, dat is overduidelijk”, zegt directeur Martine Gosselink.

Vanaf 25 februari is een selectie van 60 nieuwe Meisjes te zien in de foyer van het Mauritshuis, gepresenteerd in een 3D-geprinte lijst, een exacte kopie van het origineel. 

De aanleiding voor deze tweede open call vormde #mygirlwithapearl – The Immersive Edition, sinds vorig jaar te zien in Fabrique des Lumières in Amsterdam en powered by Nationale-Nederlanden.

Over #mygirlwithapearl

Johannes Vermeer, de schilder van het Meisje, kreeg in 2023 bijzondere aandacht. Van begin februari tot begin juni was er de grote Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum. Natuurlijk kon Meisje met de parel niet ontbreken en daarom vertrok zij voor een korte periode van acht weken naar Amsterdam.

Maar de geest van het Meisje heeft de Vermeerzaal nooit verlaten…We deden een oproep: creëer jouw eigen Meisje - geïnspireerd op het meesterwerk uit 1665 van Vermeer - en maak kans om tijdens haar afwezigheid op háár plek te hangen.

Die eerste Open Call veroorzaakte een explosie aan creativiteit. Meisjes vanuit de hele wereld vonden hun weg naar Den Haag. Geschilderd, getekend, in wol, klei, hout, stof, bloemblaadjes, knopen, keramiek, groenten, fruit, schelpen, glaskraaltjes, ballonnen, Lego of als tatoeage. 

De tweede Open Call is inmiddels ook ten einde, maar het project loopt online onverminderd door. Deel jouw meisje met #mygirlwithapearl op Instagram en TikTok om kans te maken om door het Mauritshuis te worden uitgelicht.

Inzending van @nanankang

#Mygirlwithapearl – The Immersive Edition

In de Meisje experience in samenwerking met Fabrique des Lumières mixen we oud en nieuw tot een tof nieuw geheel. In hun Studio, de ‘culture space’, kom je ogen tekort. Net wanneer je verzonken bent in Vermeers schilderij, komt er een extra laag bij. Bam! Ineens ben je omringd door ontelbaar veel interpretaties van het Meisje met de parel. Ze zijn origineel, prachtig, grappig, bizar of alles tegelijk. In slechts zeven minuten met bijbehorende tunes komen oneindig veel indrukwekkende versies aan bod. Kom je geïnspireerd naar buiten?

Fabrique des Lumieres x Mauritshuis

Bekijk alvast een voorproefje van #mygirlwithapearl - The Immersive Edition

Met dank aan

#mygirlwithapearl - The Immersive Edition wordt mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden, Fabrique des Lumières, AddiktSchbang (concept & grafische uitwerking) en Kloaq (Audio design). 

#mygirlwithapearl