Rachel Ruysch

Vaas met bloemen

151 voorzijde
151 detail signatuur
151 achterzijde
151 ingelijst
151 voorzijde
151 voorzijde

Rachel Ruysch
Vaas met bloemen

1700 Niet te zien

Dit boeket heeft zijn beste tijd gehad: de bloemen hangen slap en beginnen te verkleuren. Uit het midden is een verwelkte Slaapbol weggeknipt. De lege plek die daardoor ontstaat, geeft het boeket diepte.

Rachel Ruysch was gespecialiseerd in dit soort overdadige bloemstillevens. Haar liefde voor bloemen en planten had ze van haar vader, de beroemde Amsterdamse botanicus Frederik Ruysch. Rachel had een internationale schilderscarrière en werkte tot op zeer hoge leeftijd door.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
Mauritshuis Perspectief
  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

Alle audiofragmenten

  • Mauritshuis

    Algemene audiotour

    Mauritshuis Perspectief
Mauritshuis &
Neelie Kroes - Politicus
Neelie Kroes Maurits&
  • Neelie Kroes

    Politicus

Alle audiofragmenten

  • Neelie Kroes

    Politicus

    Neelie Kroes Maurits&
De vrouwen van het Mauritshuis
Tamar van Riessen - Kunsthistoricus
Tamar Van Riessen Kunsthistoricus
Carol Pottasch - Restaurator Mauritshuis
Carol Pottasch, Restaurator Mauritshuis
  • Tamar van Riessen

    Kunsthistoricus

  • Carol Pottasch

    Restaurator Mauritshuis

Alle audiofragmenten

  • Tamar van Riessen

    Kunsthistoricus

    Tamar Van Riessen Kunsthistoricus
  • Carol Pottasch

    Restaurator Mauritshuis

    Carol Pottasch, Restaurator Mauritshuis

Meer over Rachel Ruysch

Rachel Ruysch was een van de succesvolste Hollandse stillevenschilders uit de 17de en 18de eeuw. Haar verfijnde schilderijen met kleurrijke en levensechte bloemen behoorden tot de top van de bloemschilderkunst. Ruysch was hofschilder van een Duitse keurvorst en het eerste vrouwelijke lid van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pictura. Haar faam reikte tot ver buiten de landsgrenzen.

Rachel Ruysch Vaas Met Bloemen Mh0151 Mauritshuis

De vrouwen van het Mauritshuis

Rachel Ruysch (1664 - 1750) brak door alle glazen plafonds heen. Als kind groeide ze op in een huis vol potten met menselijke preparaten; haar vader was de beroemde anatoom en botanicus Frederik Ruysch. Hij zag Rachels talent en stuurde haar op 15-jarige leeftijd in de leer bij Willem van Aelst, een beroemd kunstenaar. Dit was zeer ongebruikelijk voor een meisje in die tijd. Kwam je uit een arm gezin dan moest je al vanaf jonge leeftijd werken. Kwam je uit een rijk gezin, zoals dat van Rachel Ruysch, dan werd je geacht juist niet te werken, maar je voor te bereiden op het gezinsleven. Wat maakte dat Rachel Ruysch deze conventies aan haar laars lapte?

Alle audiofragmenten

  • Carol Pottasch

    Restaurator Mauritshuis

    Carol Pottasch, Restaurator Mauritshuis
  • Tamar van Riessen

    Kunsthistoricus

    Tamar Van Riessen Kunsthistoricus
rachel ruysch vaas met bloemen mauritshuis
151 voorzijde

Rachel Ruysch
Vaas met bloemen

1700 Niet te zien

Naar boven

Dit schilderij van Rachel Ruysch is een van de weinige bloemstukken met een boeket dat duidelijk over zijn hoogtepunt heen is. De blauwe lis rechtsboven hangt er verlept bij, links dreigt de tulp ieder moment het eerste bloemblad te verliezen en precies in het midden van het boeket is zelfs al een uitgebloeide bloem verwijderd. De stengel is nog maar net afgeknipt, want hij ‘bloedt’ nog: de druppels vallen op de grote papaverbladeren, waarvan ze langzaam naar beneden glijden. Waarschijnlijk was het een grote rode slaapbol, die berucht is om zijn korte bloeitijd.

De opvallend lege plek in het boeket heeft als bijkomend effect dat het bloemstuk een sterke suggestie van diepte heeft. Eronder worden de witte rozen en de goudsbloem fel belicht, terwijl erboven het licht plotseling veel minder intens is, waardoor de bloemen in de halfschaduw naar achteren lijken te wijken. Hoe atypisch de verwelkte staat van het boeket ook mag zijn, met de ingenieuze compositie en de prachtige suggestie van lichtval en texturen is dit schilderij kenmerkend voor Ruysch en de hoge kwaliteit van haar werk.
Rachel Ruysch was dan ook een fenomeen in haar tijd. Het feit dat zij als vrouw een groot vakmanschap aan de dag legde, vond men fascinerend, temeer omdat Ruysch naast vele tientallen schilderijen, ook tien kinderen op de wereld zette, die zij, zo benadrukte ze met trots, stuk voor stuk zelf had opgevoed. Zij werkte bovendien tot op hoge leeftijd en schijnt zelfs op haar 84ste, twee jaar voor haar dood, nog geschilderd te hebben, iets dat de fascinatie voor haar persoon alleen maar heeft aangewakkerd.

Ruysch had het vak geleerd van Willem van Aelst bij wie zij in de leer was gegaan toen zij vijftien was. Maar ook haar vader, de befaamde Amsterdamse professor in de anatomie en plantkunde Frederik Ruysch, moet van invloed zijn geweest. Hij bezat een uitgebreide collectie curiositeiten, was amateur-schilder en leidde vanaf 1685 als hoogleraar plantkunde de Amsterdamse Hortus Botanicus. Met zo’n vader had Rachel Ruysch moeilijk een ander specialisme dan bloemen kunnen kiezen.

(dit is een bewerkte versie van een tekst die gepubliceerd is in: E. Runia, Bloemen in het Mauritshuis, Den Haag 2007, pp. 62-65)

Detailgegevens

Algemene informatie
Rachel Ruysch (Den Haag 1664 - 1750 Amsterdam)
Vaas met bloemen
1700
schilderij
151
Materiaal en technische gegevens
olieverf
doek
79,5 x 60,2 cm
Opschriften
linksonder, op de rand van de tafel: Rachel Ruysch F: 1700

Herkomst

(?) Geschonken door de kunstenaar aan Confrerie Pictura, Den Haag; kunsthandel H.D. Loeff, Den Haag; aankoop, 1826