Savery en de Dodo
De Romeinse dichter Ovidius beschrijft hoe Orpheus de dieren betovert met zijn muziek. Alle dieren van de schepping komen samen als zij hem op zijn lier horen spelen, zonder elkaar naar het leven te staan. Roelant Savery greep het onderwerp aan om te laten zien waar hij goed in was: het schilderen van dieren.
Het zijn heel veel verschillende soorten: een paar leeuwen, een jachtluipaard, neushoorn en kameel, maar ook runderen en ander vee en heel veel vogels. Een struisvogel tekent zich af tegen de blauwe achtergrond. Rechts zit een dodo op een rots. In diverse dierstukken schilderde Savery deze uitgestorven vogel.
De dodo was een loopvogel die leefde op het eiland Mauritius, in het westen van de Indische Oceaan. Nadat Nederlandse zeevaarders daar in de vroege 17de eeuw aan wal waren gegaan, was het snel afgelopen met de vogel. De dodo stierf uit door intensieve jacht en geïmporteerde ziektes. Sindsdien is de dodo een bekend symbool van het uitsterven van soorten als gevolg van menselijk handelen.
Keizer Rudolf II had een dodo in zijn omvangrijke collectie zeldzame dieren. Of het om een levend of opgezet exemplaar ging, staat niet vast. Roelant Savery heeft de vogel in Praag leren kennen. Hij werd de kunstenaar van de dodo, de eerste die deze vogel schilderde. Opvallend is dat Savery’s dodo’s behoorlijk zwaarlijvig zijn – in werkelijkheid was het dier slanker. Dit lijkt te suggereren dat Savery zich baseerde op een opgezet dier, dat was geprepareerd met teveel vulsel. In het museum in Praag wordt een bovenkaakbotje bewaard, waarschijnlijk van de dodo uit Rudolfs bezit. Savery’s dodo met zijn ronde vormen werd door andere kunstenaars nagevolgd.