Download Afbeelding
Niet-commercieel gebruik
De gehele collectie van het Mauritshuis is gratis in hoge resolutie te downloaden voor niet-commercieel gebruik (onderzoek/studie, educatieve doeleinden, persoonlijke blogs en social media).
Wil je het beeld gebruiken voor een publicatie? In dat geval vragen we je om altijd de creditline “Mauritshuis, Den Haag”. te gebruiken.
Commercieel gebruik
Wil je het beeld gebruiken voor commercieel gebruik? We kijken graag wat er mogelijk is. Neem hiervoor contact op met onze marketingafdeling via images@mauritshuis.nl.
Download Afbeelding
Niet-commercieel gebruik
De gehele collectie van het Mauritshuis is gratis in hoge resolutie te downloaden voor niet-commercieel gebruik (onderzoek/studie, educatieve doeleinden, persoonlijke blogs en social media).
Wil je het beeld gebruiken voor een publicatie? In dat geval vragen we je om altijd de creditline “Mauritshuis, Den Haag”. te gebruiken.
Commercieel gebruik
Wil je het beeld gebruiken voor commercieel gebruik? We kijken graag wat er mogelijk is. Neem hiervoor contact op met onze marketingafdeling via images@mauritshuis.nl.
Download Afbeelding
Niet-commercieel gebruik
De gehele collectie van het Mauritshuis is gratis in hoge resolutie te downloaden voor niet-commercieel gebruik (onderzoek/studie, educatieve doeleinden, persoonlijke blogs en social media).
Wil je het beeld gebruiken voor een publicatie? In dat geval vragen we je om altijd de creditline “Mauritshuis, Den Haag”. te gebruiken.
Commercieel gebruik
Wil je het beeld gebruiken voor commercieel gebruik? We kijken graag wat er mogelijk is. Neem hiervoor contact op met onze marketingafdeling via images@mauritshuis.nl.
Download Afbeelding
Niet-commercieel gebruik
De gehele collectie van het Mauritshuis is gratis in hoge resolutie te downloaden voor niet-commercieel gebruik (onderzoek/studie, educatieve doeleinden, persoonlijke blogs en social media).
Wil je het beeld gebruiken voor een publicatie? In dat geval vragen we je om altijd de creditline “Mauritshuis, Den Haag”. te gebruiken.
Commercieel gebruik
Wil je het beeld gebruiken voor commercieel gebruik? We kijken graag wat er mogelijk is. Neem hiervoor contact op met onze marketingafdeling via images@mauritshuis.nl.
Download Afbeelding
Niet-commercieel gebruik
De gehele collectie van het Mauritshuis is gratis in hoge resolutie te downloaden voor niet-commercieel gebruik (onderzoek/studie, educatieve doeleinden, persoonlijke blogs en social media).
Wil je het beeld gebruiken voor een publicatie? In dat geval vragen we je om altijd de creditline “Mauritshuis, Den Haag”. te gebruiken.
Commercieel gebruik
Wil je het beeld gebruiken voor commercieel gebruik? We kijken graag wat er mogelijk is. Neem hiervoor contact op met onze marketingafdeling via images@mauritshuis.nl.
Johannes Vermeer
Meisje met de parel
1665 Te zien in Zaal 15
Meisje met de parel is het beroemdste schilderij van Vermeer. Het is geen portret, maar een tronie: een fantasiekop. Tronies beelden een bepaald type of karakter uit, in dit geval een meisje in exotische kledij, met een oosterse tulband en een onwaarschijnlijk grote parel in het oor.
Vermeer was de meester van het licht. Hier is dat te zien aan het zachte in het meisjesgezicht, de glimlichtjes op haar vochtige lippen. En aan de glanzende parel.
In bewerking
Luister en ontdek meer over dit schilderij
Bekijk het Mauritshuis met je oren
Spinvis - Zanger
-
Spinvis
Zanger
Alle audiofragmenten
-
Spinvis
Zanger
Maurits&
Bibian Mentel - Sportster
Harold hamersma - Wijnkenner
Humberto Tan - Presentator
-
Bibian Mentel
Sportster
-
Harold hamersma
Wijnkenner
-
Humberto Tan
Presentator
-
Imara Limon
Conservator Amsterdam Museum
-
Robert Kranenburg
Chef-kok
-
Sjoerd Schuylenburch
Nachtburgemeester Den Haag
-
Tracy Chevalier
Schrijver
Alle audiofragmenten
-
Bibian Mentel
Sportster
-
Harold hamersma
Wijnkenner
-
Humberto Tan
Presentator
-
Imara Limon
Conservator Amsterdam Museum
-
Robert Kranenburg
Chef-kok
-
Sjoerd Schuylenburch
Nachtburgemeester Den Haag
-
Tracy Chevalier
Schrijver
Het beroemdste meisje ter wereld
Janice Deul - Fashion activiste
Abbie Vandivere - Restaurator Mauritshuis
Madeleine Maatstap - Museumeducator
-
Janice Deul
Fashion activiste
-
Abbie Vandivere
Restaurator Mauritshuis
-
Madeleine Maatstap
Museumeducator
-
Herman Mastwijk
Beveiliger Mauritshuis
Alle audiofragmenten
-
Janice Deul
Fashion activiste
-
Abbie Vandivere
Restaurator Mauritshuis
-
Madeleine Maatstap
Museumeducator
-
Herman Mastwijk
Beveiliger Mauritshuis
Mauritshuis - algemene audiotour
Mauritshuis - Algemene audiotour
-
Mauritshuis
Algemene audiotour
Alle audiofragmenten
-
Mauritshuis
Algemene audiotour
Ontdek onze collectie door verhalen
Bekijk het Mauritshuis met je oren
Hoe klinkt een schilderij? In ons muziekproject Bekijk het Mauritshuis met je oren schrijven muzikanten popsongs geïnspireerd op schilderijen uit onze collectie.
Spinvis - bekend van de nummers Bagagedrager en Kom terug, koos voor het Meisje met de parel. Hij is gefascineerd door alle paraplu’s, broodtrommels en koelkastmagneten die er van Vermeers Meisje met de parel zijn. En dat terwijl niemand weet wie ze is. Hij ving haar mystiek in een poëtische tekst met een bijna religieus kamerkoor.
Alle audiofragmenten
-
Spinvis
Zanger
Meer over Johannes Vermeer
Johannes Vermeer is een van de beroemdste schilders uit de Hollandse 17de eeuw. Hij is bekend om zijn intieme huiselijke taferelen met een fenomenale lichtweergave. Ook in andere schilderijen van hem, zoals het beroemde Meisje met de parel en Gezicht op Delft wist Vermeer een ingetogen en bijna tijdloze sfeer te verbeelden.
Vermeer werkte altijd erg lang aan een schilderij en zijn oeuvre is maar klein - we kennen slechts 36 werken van zijn hand. Naast schilder was Vermeer ook kunsthandelaar en taxateur van schilderijen.
Who run the world? Girls!
“Who run the world? Girls!” - Het meisje met de parel van Johannes Vermeer is sinds 1 april 2023 terug in het Mauritshuis. Om dit te vieren vroegen wij onze volgers én bezoekers naar hun favoriete muziek: Welke nummers associëren zij met het wereldberoemde schilderij?
Wat blijkt? Het meisje is van alle tijden. Van Girl van Anouk, tot Isn’t she lovely van Stevie Wonder en Sweet Child ‘o mine van Guns ‘n Roses. Onze bezoekers vinden het meisje terug in gevoelige ballads, maar ook in snoeiharde gitaarmuziek.
Wij hebben alle inzendingen verzameld in één klinkende Spotify-playlist. Heerlijk voor thuis, maar ook fantastisch om naar te luisteren tijdens jouw volgende bezoek aan het Mauritshuis.
Op zoek naar een cadeau?
Ben je op zoek naar een bijzonder cadeau? Of ben je zelf fan van het Meisje met de parel van Johannes Vermeer? Kom langs in onze winkel of neem een kijkje in onze webshop. Van vergulde parel oorbellen tot een badeendje met de parel, en van mondkapjes tot een 3D reproductie: er is voor ieder wat wils.
Te groot om waar te zijn
Deze parel is te groot om waar te zijn; het is waarschijnlijk een nepparel. Vermeer schilderde hem met maar twee halen witte verf: één aan de onderkant als weerkaatsing van de kraag en één dikke lik aan de bovenkant. Verder is er niks, niet eens een zilveren ophanghaakje.
- Direct naar
- Catalogustekst
- Detailgegevens
- Herkomst
Een jonge vrouw kijkt ons over haar schouder aan. Ze houdt haar hoofd een beetje scheef, haar grijsblauwe ogen glinsteren, de mond is licht geopend en de lippen zijn een beetje vochtig. Om haar hoofd heeft zij een gele en een blauwe stof gewikkeld tot een tulband en in haar oor draagt ze een oorbel met een parel. Aan dit meer dan levensgrote sieraad dat zo opvalt in het midden van de compositie, dankt dit schilderij zijn titel.
Het schilderij is een staalkaart van Vermeers virtuoze schildertechniek. Het gezicht is heel zacht gemodelleerd, niet heel gedetailleerd, maar met geleidelijke overgangen en onzichtbare penseelstreken. De kleding is schematischer weergegeven en is verlevendigd met kleine verfstipjes die de weerkaatsing van het licht suggereren – een handelsmerk van Vermeer. Toch is er een duidelijk verschil van materialen gesuggereerd, bijvoorbeeld tussen de witte kraag, die met dikke streken pasteuze verf is neergezet, en de drogere verf van de tulband – waarvoor Vermeer het kostbare pigment ultramarijn gebruikte. Maar het meest bijzonder is de parel. Die bestaat uit niet veel meer dan twee verfstreken: linksboven een helder lichtaccent en aan de onderkant de zachte weerschijn van de witte kraag.
De tulband is geen kledingstuk dat Hollandse meisjes droegen in de zeventiende eeuw. Met dit accessoire maakte Vermeer van het meisje een oosters type. Dergelijke voorstellingen werden in de zeventiende eeuw tronies genoemd. Tronies zijn geen portretten; ze werden niet gemaakt om een zo goed mogelijke gelijkenis van een individu weer te geven. Hoewel er vermoedelijk wel iemand model zat, ging het bij een tronie vooral om een studie van een hoofd dat een bepaald karakter of een bepaald type moest verbeelden. Rembrandt had omstreeks 1630 de tronie in de Hollandse kunst populair gemaakt. Hij heeft er tientallen geschilderd, waarbij hij zelf vaak model zat, bijvoorbeeld met een bijzondere baret of een helm op het hoofd.
De parel is te groot om echt te zijn. Het zou kunnen dat het meisje een druppelparel draagt van glas dat gevernist is om het een matte glans te geven. Maar het kan natuurlijk ook dat Vermeer de parel naar de fantasie heeft geschilderd. Parels, echte dan wel imitaties, waren in de mode omstreeks 1650-1680. We komen ze vaak tegen op schilderijen van Frans van Mieris, Gabriël Metsu en Gerard ter Borch.
Pas sinds 1881 is Meisje met de parel in bredere kring bekend. Het schilderij was toen te koop op een veiling in het Venduhuis der Notarissen in Den Haag. Op de kijkdag trok het de aandacht van de invloedrijke cultuurambtenaar Victor de Stuers, die daar samen met zijn vriend en buurman was, de kunstverzamelaar A.A. des Tombe. Volgens de overlevering was het schilderij zwaar verwaarloosd, maar herkende De Stuers het als een Vermeer. Een andere versie van het verhaal wil dat het schilderij te vuil was om goed te kunnen worden beoordeeld. Volgens deze lezing zou pas veel later, na de schoonmaak waarbij de signatuur te voorschijn kwam, gebleken zijn wie de schilder was. Hoe het ook zij, De Stuers en Des Tombe spraken af dat ze bij de veiling niet tegen elkaar op zouden bieden en zo verwierf Des Tombe het schilderij voor het luttele bedrag van twee gulden plus dertig cent opgeld.
De collectie van Des Tombe, die niet alleen uit oude meesters bestond maar ook werken van tijdgenoten bevatte, was in zijn woning aan de Parkstraat 26 in Den Haag voor bezoekers toegankelijk. De toekomstige directeur van het Mauritshuis, Abraham Bredius, was in 1885 de eerste die Meisje met de parel in de Parkstraat bejubelde: ‘Vermeer doodt ze allen; het meisjeskopje, zoo uitmuntend gemodelleerd, dat men haast vergeet een doek voor zich te hebben, en dat éénige licht uitstralende, behoudt geheel alleen uwe aandacht’. Bij zijn overlijden op 16 december 1902 bleek Des Tombe per geheim testament twaalf schilderijen aan het Mauritshuis te hebben nagelaten, waaronder Meisje met de parel.
(dit is een bewerkte versie van een tekst gepubliceerd in: P. van der Ploeg, Q. Buvelot, Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis: Een vorstelijke verzameling, Den Haag 2005, pp. 256-258)
Detailgegevens
Algemene informatie
Kunstenaar | Johannes Vermeer (Delft 1632 - 1675 Delft) |
---|---|
Titel | Meisje met de parel |
Datering | 1665 |
Objectnaam | schilderij |
Inventarisnummer | 670 |
Te zien in | Zaal 15 |
Materiaal en technische gegevens
Techniek | olieverf |
---|---|
Materiaal | doek |
Afmeting | 44,5 x 39 cm |
Opschriften
Gesigneerd |
linksboven: IVMeer IVM ineen |
---|
Herkomst
(?) Pieter Claesz van Ruijven, Delft, vóór 1674; (?) zijn weduwe, Maria de Knuijt, Delft, 1674-1681; (?) hun dochter Magdalena van Ruijven en Jacob Dissius, Delft, 1681-1682; (?) Jacob Dissius (met zijn vader Abraham Dissius, 1685-1694), Delft, 1682-1695; (?) veiling Dissius, Amsterdam, 16 mei 1696, nr. 38 (f 36,-), 39 (f 17,-) of 40 (f 17,-); veiling Braams, Den Haag, 1881 (dag en maand onbekend) (f 2,30 aan Des Tombe); A.A. des Tombe, Den Haag, 1881-1902 (in 1881 in bruikleen aan het Mauritshuis); legaat van Arnoldus Andries des Tombe, Den Haag, 1903