Het verdwenen museum met Ramsey Nasr

Lezing en Q&A

04 jan 2025, 16:00 - 17:00
Sociëteit De Witte

Ramsey Nasr

Op 4 januari geeft acteur, schrijver én verzamelaar Ramsey Nasr een lezing in het Mauritshuis. In de NTR serie Dr. Nasrs Wunderkammer nam hij de kijker mee in zijn eigen verzameling terwijl hij op poëtische wijze de verwondering, beperkingen én keerzijde van het verzamelen onderzoekt.   

Tickets: €8.50, inclusief toegang tot de tentoonstelling. Vanwege de verwachte drukte raden we aan om ruim op tijd het museum te bezoeken als je de tentoonstelling nog wilt bezoeken.

Let op: Wil je het Meisje nog even bewonderen? Dan heb je ook een geldig ticket voor de vaste collectie nodig.

Vanwege de grote belangstelling voor de lezing van Ramsey Nasr wijken we uit naar een grotere zaal. De lezing vindt daarom niet meer plaats in het Mauritshuis, maar in de Grote Zaal bij onze buren, Sociëteit De Witte. 

"Waarom ik verzamel is in wezen dezelfde vraag als waarom ik acteer, of schrijf. Ik wil de wereld begrijpen, de mensen snappen, en dan helemaal snappen. Niet enkel de helft. Als je wegkijkt van het duister, blijft het verduisteren. Tot er niets van ons overblijft."

uit Dr. Nasrs Wunderkammer

Over Ramsey Nasr

Ramsey Nasr is een veelvuldig bekroond acteur, dichter, schrijver en regisseur. In 2000 debuteerde hij als dichter met de bundel 27 gedichten & Geen lied, die werd genomineerd voor zowel de C. Buddingh’-prijs als de H.C. Pernath-prijs. Tijdens de Boekenweek 2001 debuteerde hij als prozaschrijver met de novelle Kapitein Zeiksnor & De Twee Culturen. Ook kreeg hij voor zijn tweede monoloog Geen lied de Mary Dresselhuysprijs en de Taalunie Toneelschrijfprijs en werd hij genomineerd voor de Louis d’Or, de belangrijkste toneelprijs van Nederland.

In het voorjaar van 2004 verscheen zijn tweede dichtbundel, Onhandig bloesemend, die werd bekroond met de H.C. Pernathprijs. In 2006 verscheen onze-lieve-vrouwe-zeppelin, een bundeling van de gedichten die Nasr schreef voor zijn stadsdichterschap van Antwerpen, en tegelijkertijd de essaybundel Van de vijand en de muzikant.

Nasr was verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam en ontving in 2016 voor zijn rol in The Fountainhead de Louis d’Or, de belangrijkste toneelprijs van Nederland. Voor zijn rol in Een klein leven (2018) kreeg hij de Louis d’Or 2019. In 2019 verscheen Mijn dood in Venetië met daarin de theatertekst van Dood in Venetië geschreven door Nasr zelf, gelardeerd met persoonlijke beschouwingen.

In 2020 ontving Nasr een Gouden Kalf voor Beste Acteur Televisiedrama voor zijn rol in I.M., en in 2021 publiceerde hij De fundamenten, waarin hij de balans opmaakt van een land in coronatijd. In november 2021 verscheen Nasr compacter, een verzamelbundel waarin hij het beste uit ruim twintig jaar dichterschap bijeengebracht.

Over 'Het verdwenen museum'

Van 12 september t/m 5 januari ben je van harte welkom in Het verdwenen museum.

Wist je dat er in het Mauritshuis tot 1875 niet één, maar twee musea te bezoeken waren? Terwijl bezoekers op de bovenverdieping de beroemde schilderijencollectie konden bewonderen, was de begane grond gevuld met objecten van allerlei aard. Tussen 1822 en 1875 zat hier namelijk het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden. In de tentoonstelling brengen we met ruim 120 bruiklenen dit verdwenen museum tijdelijk terug naar zijn oorspronkelijke locatie.

Het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden was in de 19e eeuw een grote publiekstrekker. Echt een uitje dat je niet wilde missen. Van vloer tot plafond stond het vol met fascinerende objecten. Er waren er meer dan 10.000 te zien! In de tentoonstelling ontdek je unieke voorwerpen uit dit museum, zoals sieraden, poppen, vazen, reukflessen, harnassen, wapens, een pagode en zelfs haarvlechten.

Na meer dan 60 jaar sloot het kabinet definitief zijn deuren. In de tentoonstelling reflecteert het Mauritshuis van nu op dit verleden. De 19de-eeuwse wereldvisie beïnvloedt tot op de dag van vandaag hoe musea verhalen vertellen. Is dit verdwenen museum eigenlijk wel écht verdwenen?