‘De Italiaanse Jan van Eyck’, zo zouden we Antonello da Messina (c.1430–1479) met enige overdrijving kunnen noemen. Als geen ander heeft hij gereageerd op de vernieuwingen van de Vlaamse vijftiende-eeuwse schilderschool waarvan Van Eyck de stamvader was. Net als de Vlamingen schilderde Antonello met olieverf, in een tijd dat de meeste Italiaanse collega’s nog met tempera werkten (verf op basis van ei). Met transparante olieverf kan een veel grotere kleur intensiteit worden bereikt. Bovendien is het met olieverf mogelijk om veel vloeiender te schilderen. Ook in zijn liefde voor oneindig veel kleine, levensechte details toont Antonello zich geïnspireerd door Van Eyck en de zijnen.
Antonello uit Messina
Over het leven van Antonello (circa 1430-1479) is niet veel bekend. We weten dat hij werd geboren in de Siciliaanse havenstad Messina – hij signeerde vaak met Antonellus messaneus me pinxit, Antonello uit Messina schilderde mij. Het schildersvak leerde hij van Colantonio in Napels, waar kunst uit alle windstreken was te zien. Daar zal Antonello schilderijen van Vlamingen als Jan van Eyck hebben gezien en bestudeerd.
Of Antonello ooit in Vlaanderen zou zijn geweest, is niet bekend. Wel staat vast dat hij in 1475-1476 in Venetië was. Daar schilderde hij deze Kruisiging, waarschijnlijk voor een Venetiaanse verzamelaar.