De vleesgeworden liefde
Titiaan schilderde hier een vrouw die tot haar dijen in zee staat. Haar naakte lijf steekt prachtig af tegen het blauw van het water en de hemel. Ze houdt haar hoofd schuin en kijkt opzij, terwijl ze haar natte haar uitwringt. Links dobbert een schelp op het water. Dit detail maakt duidelijk dat dit niet zomaar een vrouw is maar Venus, de godin van de liefde.
Titiaan maakte van haar een prachtige vrouw: vol en rond op de heupen en dijen, kleine borsten, een klassiek profiel, roomblanke huid en een weelderige bos rood haar. Volgens het 16de-eeuwse Venetiaanse schoonheidsideaal was dit de mooist denkbare vrouw.
Titiaan op brood
Wilt u meer weten over dit bijzondere schilderij? Iedere donderdag houdt een van onze medewerkers een kort lunchpraatje over het schilderij in de Galerij Prins Willem V.
Over Titiaan
Titiaan (1485/90–1576) was de invloedrijkste schilder uit de bloeitijd van de Venetiaanse schilderkunst, de zestiende eeuw. Hij was een virtuoos kunstenaar met een groot gevoel voor kleur, dynamiek en natuurlijke details. Titiaan werd al op jonge leeftijd de officiële staatsschilder van Venetië en kreeg opdrachten van de verschillende hoven in Italië. Maar zijn belangrijkste opdrachtgevers waren keizer Karel V en diens zoon koning Filips II. Zijn invloed reikte tot ver in de zeventiende eeuw en is niet alleen bij Italiaanse kunstenaars terug te vinden, maar ook bij Rembrandt.
Titiaan behoort tot de grootste Italiaanse schilders van de 15de en 16de eeuw. Hij wordt in één adem genoemd met de drie andere groten van de Italiaanse Hoog-Renaissance: Michelangelo, Rafael en Leonardo. En zoals dat gaat bij de allergrootsten volstaat het om alleen de zijn voornaam te gebruiken.
Titiaans invloed in de Galerij
Tijdens Titiaan in de Galerij worden twee schilderijen in de Galerij extra uitgelicht. Ze geven een indruk van Titiaans invloed in zeventiende-eeuws Italië. Het gaat om twee voorstellingen van de mythologische figuren Tityus en Sisyphus, geschilderd door Langetti en Zanchi.
De werken gaan terug op een serie die Titiaan een eeuw eerder had gemaakt van ‘de vier gedoemden’, vier mythologische figuren die een eeuwigdurende straf moesten ondergaan. De schilderijen zijn afkomstig uit de collectie van de hertogen van Mantua en werden in 1831 door koning Willem I gekocht voor het Mauritshuis.