2. Het onderzoek in de steigers

2B Experts Meisje In De Spotlight Cropped

Gisteren heeft u het Meisje met de parel ontmoet, om wie ons technisch onderzoeksproject de komende weken draait. Tijd om vandaag het team te leren kennen. Ik ben Abbie Vandivere, restaurator schilderijen bij het Mauritshuis en onderzoeksleider van het project Het Meisje in de schijnwerper. Ik houd u dagelijks met blogposts en foto’s op de hoogte van het onderzoek naar het Meisje.

Uit wie bestaat het team?

Het is een eer dit onderzoek te leiden, maar ik doe dit project natuurlijk niet alleen. Het onderzoek naar het Meisje is een initiatief van het Mauritshuis en wordt uitgevoerd door een internationaal team van wetenschappers, onderzoekers, conservatoren, restauratoren en experts in het kader van het Netherlands Institute for Conservation, Art and Science (NICAS). De leden van het team stellen voor dit project hun tijd, expertise en onderzoeksapparatuur ter beschikking, en de komende twee weken kunt u onze nieuwe inzichten in de materialen en technieken van het Meisje op de voet volgen.

De afgelopen maanden hebben wetenschappers de verfmonsters en minuscule deeltjes verf die tijdens de laatste restauratie van het Meisje in 1994 zijn verzameld opnieuw onder de loep genomen. Meer over deze monsters leest u in mijn blogpost van morgen.

Abbiealsmeisje
Abbie als het Meisje. Foto en kostuum: ‘Something Extra’
2B Experts Meisje In De Spotlight Cropped
Onderzoeksteam

Wat doen we?

Het conserveren en restaureren van het schilderij maakt geen onderdeel uit van dit project, maar met de informatie die we over haar huidige conditie verzamelen kunnen we mogelijke veranderingen in de toekomst beter monitoren. Check dit blog over een paar dagen voor een post over de restauratiegeschiedenis van het Meisje.

Ons team maakt gebruik van geavanceerde imaging- en scantechnologie om de materialen en technieken te doorgronden die Vermeer bij het schilderen van het Meisje met de parel gebruikte. We onderzoeken en analyseren verflagen, pigmenten en andere materialen die zich zowel op als onder het oppervlak van het schilderij bevinden.

Waarom doen we dit onderzoek op dit moment? Er zijn enorme sprongen gemaakt in de ontwikkeling van non-invasieve onderzoekstechnieken, waarbij we het schilderij niet hoeven aan te raken. Klik hieronder om meer te lezen over de hightech methoden die we toepassen:

Onderzoeksmethodes
meer info 

Onderzoeksdata

Onderzoekers
meer info

MA-XRF scanner
Macro x-ray fluorescence scanning / röntgenfluorescentiescanner

Maandag  26/02/18 & Woensdag 28/02/18

Rijksmuseum
(scanner ontwikkeld door TU Delft en Universiteit Antwerpen)

Nabij-infrared beeldvorming /
MSI-IRR: multispectral infrared reflectography
•  SWIR: near-infrared reflectance imaging spectroscopy
•  VNIR: visible reflectance imaging spectroscopy
• Donderdag 01/03/18
• Donderdag 01/03/18
• Vrijdag 02/03/18
National Gallery of Art, Washington
Fibre-optic reflectance spectroscopy /
Vezeloptische reflectiespectroscopie
Zaterdag 03/03/18 National Gallery of Art, Washington
OCT scanner
Optische coherentie tomografie scanner
Avonden: Donderdag 01/03/18 & Maandag 04/03/18 TU Delft
Topography scanner
Ultrahoge resolutie kleur / topografie scanner
Middag: Zaterdag 03/03/18 TU Delft
Digital microscope
Hybride 3D-digitale microscoop
Middag: Zondag 04/03/18 & Dinsdag 06/03/18 Hirox Europe: Jyfel

MA-XRPD scanner
Macro x-ray powder diffraction scanner

Woensdag 07/03/18 & Zondag 11/03/18 Universiteit Antwerpen
Ultra-hoge resolutie
glans / topografie scanner
en Kleur / glans / topografie scanner
's nachts: Zondag 11/03/18 TU Delft 

 

Waar is het Meisje?

Als u het Mauritshuis in Den Haag tussen 26 februari en 11 maart bezoekt, kunt u de onderzoekers zelf aan het werk zien. Op maandag 26 februari wordt het Meisje met de parel naar de Gouden Zaal op de eerste verdieping gebracht. Deze zaal kent een rijke geschiedenis, waarover u meer te weten kunt komen in een digitale 3D-reconstructie van hoe de zaal er oorspronkelijk moet hebben uitgezien.

Gouden Zaal 1671
Het tijdelijk atelier in de Gouden Zaal tijdens het opbouw

Ter bescherming van zowel het schilderij als de bezoekers wordt in de Gouden Zaal een speciaal uit plexiglas opgetrokken atelier gebouwd. U heeft de kans met eigen ogen te zien hoe het onderzoek in het glazen paviljoen vordert. Om het Meisje van dichtbij te bekijken of selfies te maken hangt in de Gouden Zaal een 3D-reproductie van het schilderij.

Zolang het Meisje ‘met vakantie’ is van haar vertrouwde plek zijn in zaal 15 onze twee andere schilderijen van Vermeer – Gezicht op Delft en Diana en haar nimfen – gewoon te zien, naast topstukken van andere schilders uit de Gouden Eeuw.

Dankbetuiging

  • Colofon
  • Atelier: Archetypisch
  • Ezel: Rik Klein Gotink
  • Opstelling Gouden Zaal: Boy van den Hoorn