François Bunel the Younger (attributed to),  The confiscation of the contents of an art dealer's gallery. 1590?

Wat is roofkunst?

Hoe komen gestolen schilderijen in het Mauritshuis terecht? En moeten die niet teruggegeven worden, of is dat ingewikkelder dan het lijkt?

Verteld door

Karwan Fatah Black

Karwan Fatah-Black

Historicus koloniale- en slavernijgeschiedenis

Madeleine

Madeleine Maatstap

Museumeducator

Scheila Reda

Sheila Reda

Conservator

Emile Schrijver

Emile Schrijver

Algemeen directeur Joods Cultureel Kwartier

Roofkunst is kunst die gestolen is in een context van geweld. Vaak tijdens oorlogen, zoals de Franse revolutie-oorlogen of de Tweede Wereldoorlog, en tijdens het kolonialisme. Om te laten zien hoe machtig ze waren, beroofden kolonisators en oorlogsvoerders samenlevingen van hun kunstschatten.

Die kunst belandde veelal in Europese musea, waar ze er vandaag de dag niet zo goed raad mee weten. Dan geef je het toch terug, zou je zeggen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms is niet te achterhalen wie de eigenaar was. Soms is een voorwerp onder dwang verkocht, geruild of afgestaan. In dit verhaal gaan we op zoek naar al deze vormen van roofkunst.

Quiz

Wat weet je al over roofkunst? Voor we de diepte ingaan, stellen we je eerst een paar vragen om je kennis te testen.

Je krijgt vijf meerkeuzevragen. Geef steeds aan welk antwoord volgens jou klopt.

Klaar?

De centrale hal van het Mauritshuis hangt vol met bijzondere klassieke schilderijen, het plafond is moderner en geschilderd door Lataster

De Napoleontische periode

De stier van Paulus Potter werd samen met andere schilderijen gestolen en als oorlogsbuit naar het Louvre in Parijs gebracht.

De stier

In 1795 werd De stier (1647) van Paulus Potter samen met zo’n tweehonderd andere schilderijen gestolen door Franse troepen. Nederland is dan al twee jaar in oorlog met Frankrijk en verliest. Als oorlogsbuit nemen de Fransen de schilderijenverzameling van stadhouder Willem V mee naar Frankrijk.

In die verzameling zit ook De stier, die in het Louvre (dat op dat moment Musée Napoléon heet) in Parijs belandt. De Fransen zijn enorm onder de indruk van het realisme van De stier.

Pas in 1815, nadat Napoleon verslagen is bij de Slag bij Waterloo, komen de gestolen schilderijen terug naar Nederland.

Alle audiofragmenten

  • Jolijn Schilder

    Restaurator

    Jolijn Schilder
De Stier Paulus Potter Museum Mauritshuis Te Den Haag 965X757

De start van het Mauritshuis

Het ontstaan van het Mauritshuis is direct verbonden met roofkunst. Dat zit zo: na de val van Napoleon lukt het Nederlandse soldaten om twee derde van de geroofde schilderijen uit de collectie van stadhouder Willem V terug te halen naar Nederland. Makkelijk was dat niet, want Frankrijk wilde de schilderijen graag houden. Daarom werden alle ladders in het Louvre verstopt. Zelfs zonder ladders krijgen de soldaten de schilderijen van de muur. In een triomfantelijke optocht worden ze teruggebracht naar Nederland.
Met die schilderijen start het Mauritshuis in 1822 als museum. Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva (1615) is een van hen.

Alle audiofragmenten

  • Sheila Reda

    Conservator

    Scheila Reda
Rubens Brueghel Aardse Paradijs Adam Eva Mh0253 Den Haag

Nazi-roofkunst

Tijdens de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog halen de nazi’s op grote schaal kunst weg bij Joodse eigenaren. Soms via inbeslagname of verkoop, meestal gewoon door het te stelen.

Het Portret van Jakob Omphalius (1500-1567, oorspronkelijk een dubbelportret) is daar een voorbeeld van. Dit portret was eigendom van de Joodse familie Von Goldschmidt-Rothschild, maar werd in 1938 geroofd.

Waarom deden de nazi’s dit? En waarom is het zo belangrijk dat deze kunst weer teruggegeven wordt aan de oorspronkelijke eigenaars?

Alle audiofragmenten

  • Emile Schrijver

    Algemeen directeur Joods Cultureel Kwartier

    Emile Schrijver
Bartholomäus Bruyn De Oude Portret Van Jakob Omphalius MH1225 Mauritshuis (1)

Rembrandts zelfportret

Rembrandts laatste zelfportret uit 1669 is een van de bekendste schilderijen van het Mauritshuis. 
Minder bekend is dat dit schilderij ooit een kilometer diep onder de grond lag. Samen met ruim 6000 andere kunstwerken, waaronder het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck en Vermeers De Astronoom.

De schilderijen zaten in een oude zoutmijn van het alpendorpje Altaussee in Oostenrijk, ver van de bewoonde wereld. Achter het puin van een ingestorte tunnel bevond zich een van de meeste prestigieuze kunstcollecties ooit bijeengebracht.

Wat deden die schilderijen daar? En hoe belandde Rembrandts Zelfportret in het Mauritshuis?

Alle audiofragmenten

  • Madeleine Maatstap

    Museumeducator

    Madeleine
Tentoonstellingen Rembrandt En Het Mauritshuis

De NK-collectie

Bij de Allegorie op de zomer (1670) van Nicolaes Berchem hangt een bordje met ‘NK-collectie’. Als je in het Mauritshuis bent, moet je er maar eens op letten. Er zijn vijfentwintig schilderijen die zo’n bordje hebben.

Het betekent dat het schilderij onderdeel is van de Nederlands Kunstbezit-collectie, een door de overheid beheerde collectie. Hierin zitten kunstwerken die tijdens de Tweede Wereldoorlog geroofd, geconfisqueerd of gedwongen verkocht zijn aan de nazi’s en na de oorlog weer teruggekeerd zijn naar Nederland. De schilderijen die niet teruggegeven konden worden aan hun Joodse eigenaren belandden in de NK-collectie.

Alle audiofragmenten

  • Sheila Reda

    Conservator

    Scheila Reda
1222 Berchem Zomer

De mantel van Maria Stuart

Op dit schilderij van Adriaen Hanneman uit 1664 staan een bediende, over wie we vrijwel niks weten, en een prinses over wie we heel veel weten.

De prinses is de Engelse Maria Stuart, de vrouw van de Hollandse stadhouder Willem II en de moeder van de latere koning Willem III. Die laatste liet dit portret maken, nadat ze was overleden.

Ze draagt een opvallende verenmantel over haar witte jurk. Ze gaat namelijk naar een gekostumeerd bal. De rode veren komen uit Brazilië. Traditiegetrouw droegen de oorspronkelijke bewoners van Brazilië dit soort mantels bij belangrijke ceremonies. Hoe komt Maria Stuart aan zo’n bijzondere mantel?

Alle audiofragmenten

  • Charlotte Rulkens

    Junior Conservator Mauritshuis

    Charlotte Rulkens
Hanneman Maria Stuart Met Bediende Mh0429 Mauritshuis

Meer roofkunst

Kortom, roofkunst gaat verder dan kunst die ooit gestolen is. De geschiedenis ervan werkt vandaag de dag nog door. Herkomstonderzoek en restitutie-processen zijn complex en kunnen soms jaren duren.

Wat zou er gebeuren als alle objecten teruggegeven werden aan hun rechtmatige eigenaars? Deze vraag stelden we in onze tentoonstelling 'Roofkunst - 10 verhalen', die te zien was tot en met 7 januari 2024.

Alle audiofragmenten

  • Karwan Fatah-Black

    Historicus koloniale- en slavernijgeschiedenis

    Karwan Fatah Black

Tentoonstelling

Van 14 september 2023 t/m 7 januari 2024 is onze tentoonstelling 'Roofkunst - 10 verhalen' te zien.

Scroll met je muis, of gebruik de pijlen om door de pagina te navigeren