Martine Gosselink, Directeur Mauritshuis, is er trots op dat speciaal voor het jubileumjaar zestien topfotografen meewerkten aan FLASH | BACK. Zij hebben schilderijen van honderden jaren oud ‘gelezen’ en er inspiratie uit geput om nieuwe meesterwerken te creëren. “Zo durf ik de foto’s die we in FLASH | BACK tonen wel te omschrijven. Er is zo’n 350 tot 500 jaar aan tijd verstreken tussen het maken van de schilderijen en het maken van deze foto’s. De tentoonstelling – aangevuld met een catalogus en multimediatour – biedt bezoekers een reis van toen naar nu, van eeuwigheid naar vergankelijkheid, van vernis en verf naar high res fotografisch materiaal. De fotografen laten ons opnieuw kijken, door hun lens.” FLASH | BACK leidt bezoekers door de zestien zalen waar de vaste collectie wordt getoond, maar elke ruimte is tijdelijk verrijkt met een nieuw, hedendaags topstuk.
Verrassende keuzes
De fotografen, zowel gevestigde namen als aanstormende talenten, zijn allen van Nederlandse of Vlaamse bodem, net zoals de schilders van de meesterwerken. Ze bezochten het museum vaak meerdere keren om een definitieve keuze te maken en het werk tot in de kleinste details te bestuderen. Hun selectie is verrassend te noemen en omvat zowel iconische werken als minder bekende parels. Stephan Vanfleteren koos bijvoorbeeld voor Rembrandts De anatomische les van Dr Nicolaes Tulp en Kadir van Lohuizen voor De stier van Paulus Potter. Andere inspiratiebronnen zijn zeer uiteenlopend, van Aanbidding der herders van Jordaens (Sanja Marušić) tot Ruisdaels Gezicht op Haarlem met bleekvelden (Erwin Olaf) en De bewening van Christus door Rogier van der Weyden (Carla van de Puttelaar).
Artistieke vrijheid
De fotografen hebben volledige artistieke vrijheid gekregen om hun inspiratie te vertalen naar een foto. Hun werk mag ontroeren, vragen oproepen, verbazen, maar ook discussie ontketenen. De opdracht was niet om een letterlijke remake van een bestaand schilderij te maken, maar juist om een diepere laag aan te boren. Soms is een werk een aanvulling op een schilderij, daar is de foto van Corbijn een mooi voorbeeld van. In zijn werk - Twee Afrikaanse mannen (naar Rembrandt) - lijkt het wel of hij de twee mannen die door Rembrandt zijn vastgelegd naar deze tijd heeft gehaald. De foto van Vincent Mentzel laat zien hoe Gezicht op Delft, zo fabuleus vastgelegd door Vermeer, er tegenwoordig uitziet. En Elspeth Diederix maakte een tijdloze versie van een stilleven. Maar de link tussen Studie van twee Braziliaanse schildpadden van Albert Eckhout en de foto die Kevin Osepa maakte van een pasgeboren baby, ligt minder voor de hand. En ook achter het wandtapijt van Morad Bouchakour en de link die het heeft met Vioolspeler van Adriaen van Ostade gaat een interessant verhaal schuil.
De zestien fotografen
De selectie van de fotografen kwam tot stand in samenwerking met het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. FLASH | BACK toont nieuwe, op oude meesters geïnspireerde werken van: Sara Blokland, Morad Bouchakour, Anton Corbijn, Elspeth Diederix, Desirée Dolron, Rineke Dijkstra, Kadir van Lohuizen, Sanja Marušić, Vincent Mentzel, Erwin Olaf, Kevin Osepa, Ahmet Polat, Carla van de Puttelaar, Viviane Sassen, Dustin Thierry en Stephan Vanfleteren.
Publicatie en audiotour
In de Mauritshuis-app kunnen bezoekers audio-opnames beluisteren waarin fotografen zelf vertellen over het proces van inspiratie tot eindfoto. Ze gaan uitgebreid in op het verhaal achter de uiteindelijke foto en de gedachten en emoties die zijn ervaren tijdens de totstandkoming van het werk. Verdieping is ook te vinden in de tweetalige catalogus die bij de tentoonstelling verschijnt, uitgegeven door Hannibal Books.
Begunstigers
De tentoonstelling FLASH | BACK is tot stand gekomen met steun van NN Group, Dutch Masters Foundation en het Mondriaan Fonds.
Noot voor de redactie
Voor meer informatie, het opvragen van high res beeldmateriaal en een volledig overzicht van de inspiratiebronnen kunt u contact opnemen met:
Afdeling PR | Marita Smit | m.smit@mauritshuis.nl | (06) 2000 10 83