Hertogin van Cambridge bezoekt het Mauritshuis

11 okt 2016

De centrale hal van het Mauritshuis hangt vol met bijzondere klassieke schilderijen, het plafond is moderner en geschilderd door Lataster

Vandaag heeft Hare Koninklijke Hoogheid de hertogin van Cambridge een bezoek gebracht aan het Mauritshuis. Het bezoek is ter ere van de tentoonstelling Hollanders in Huis: Vermeer en tijdgenoten uit de Britse Royal Collection waar 22 belangrijke genrestukken uit de collectie van haar familie vanaf 29 september te zien zullen zijn.

Emilie Gordenker, directeur: “Wij zijn zeer vereerd dat Hare Koninklijke Hoogheid het Mauritshuis heeft bezocht. Het was bijzonder om haar rond te leiden door onze befaamde collectie en de tentoonstelling”.

De hertogin van Cambridge is bekend met de collectie van het Mauritshuis door haar studie kunstgeschiedenis aan de University of St Andrews. Emilie Gordenker heeft haar enkele topstukken laten zien, zoals Meisje met de parel van Johannes Vermeer, Het puttertje van Carel Fabritius en De stier van Paulus Potter. De hertogin heeft ook een bezoek gebracht aan de Kunstwerkplaats van het Mauritshuis waar kinderen een workshop schilderen hebben gekregen. Het bezoek is afgesloten met een rondleiding door de tentoonstelling Hollanders in Huis.

 Hertogin van Cambridge bezoekt het Mauritshuis

Hollanders in huis: Vermeer en tijdgenoten uit de Britse Royal Collection

De tentoonstelling laat de belangrijkste Hollandse genrestukken uit de Royal Collection zien met schilderijen van bekende kunstenaars als Gerard ter Borch, Gerrit Dou, Pieter de Hooch, Gabriël Metsu en Jan Steen. Absoluut hoogtepunt van de tentoonstelling is ‘De muziekles’ van Johannes Vermeer.
De tentoonstelling geeft het publiek inzicht in het fenomeen ‘genrestuk’; zijn vele verschijningsvormen en de prikkelende symboliek die in deze schilderijen verborgen kan liggen. Het genre legt een grote variëteit aan de dag: van eenvoudige boeren in een herberg tot elegante figuren in een rijk interieur. Sommige genretaferelen hebben een diepere, vaak moralistische betekenis - soms expliciet, soms verhuld. Daarnaast richtten kunstenaars zich op een zo aantrekkelijk mogelijke weergave van de figuren en hun omgeving.