Het Mauritshuis in 2019 Eindejaarsoverzicht

19 dec 2019

HET MAURITSHUIS IN 2019...........

1. VERWACHT in totaal 512.000 bezoekers te ontvangen: 16% groei ten opzichte van 2018

* dit is het hoogste bezoekersaantal sinds heropening van het Mauritshuis in 2014

* van de 512.000 bezoekers bezochten 32.000 (ook) de Galerij Prins Willem V - 4% hoger dan 2018

* in totaal 42% Nederlands en 58% buitenlands bezoek – gelijk aan 2018

* de top 5 van de buitenlandse bezoekers waren:

15% Japan/13% Duitsland/13% Verenigde Staten van Amerika/8% China/7% Frankrijk

* China en Frankrijk zijn nieuw in de top 5 tov 2018

* topweek in 2019: week 18 (29 april-5 mei) met bijna 17.000 bezoekers (het hoogste aantal sinds de heropening in 2014)

2. OPENDE op 30 januari het Themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw 2019 met de opening van de tentoonstelling Rembrandt en het Mauritshuis door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix. Het was op 4 oktober 2019 350 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn overleed.

* de tentoonstelling Rembrandt en het Mauritshuis ontving meer dan 350.000 bezoekers

* de bezoekers waardeerden Rembrandt en het Mauritshuis met een 8,8

3. ORGANISEERDE drie tentoonstellingen:

Bewogen Beeld Op zoek naar Johan Maurits - 4 april t/m 7 juli 2019

* tentoonstelling over beeldvorming rondom de naamgever van het museum, Johan Maurits van Nassau-Siegen (1604-1679). De tentoonstelling presenteerde verschillende perspectieven op Johan Maurits, van zijn reputatie als gouverneur van Nederlands-Brazilië in de 17de eeuw tot en met hedendaagse visies op zijn leven en werk. De tentoonstelling werd mogelijk gemaakt door de steunstichtingen Vrienden van het Mauritshuis en de Johan Maurits Compagnie en door het Mondriaan Fonds en het VSBfonds. Ook de BankGiro Loterij droeg bij.

Hallo Rembrandt! - 20 juli t/m 15 september 2019

* spelenderwijs Rembrandt leren kennen: dat was de insteek van de familie-doe-tentoonstelling Hallo Rembrandt! die vanaf 20 juli te beleven was in het Mauritshuis in Den Haag. Hallo Rembrandt! was een doe-tentoonstelling met verschillende activiteiten voor families met kinderen van 3 tot 11 jaar.

* de eerste tentoonstelling speciaal voor kinderen in het Mauritshuis

* bezocht door bijna 20.000 kinderen van wie ruim 8.500 met hun ouders in de Kunstwerkplaats van het museum een kunstwerk maakten.

Nicolaes Maes, Rembrandts veelzijdige leerling - 17 oktober 2019 t/m 19 januari 2020

-ruim 30 schilderijen tonen aan dat Maes verschillende fasen in zijn kunstenaarschap had: hij blonk in zijn lange carrière uit in historiestukken, genrestukken (taferelen ontleend aan het dagelijks leven) en elegante portretten. Het is de eerste, internationale overzichtstentoonstelling van het rijke en gevarieerde oeuvre van Nicolaes Maes, met bruiklenen uit Europa en de Verenigde Staten.

4. PRESENTEERDE dit jaar zeven nieuwe kunstwerken voor de collectie

* Jean-Baptiste Perronneau (c. 1715-1783), pastelportret van de Hagenaar Jacob van Kretschmar, een voorouder van de schenker, jonkheer F.G.L.O. van Kretschmar (schenking).

* Pieter Lastman (1583-1633), De prediking van Johannes de Doper (1627), aangekocht door de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, met steun van een particulier.

* Willem Buytewech (1591/92-1624), Vrolijk gezelschap in de open lucht (c. 1616-1617), aangekocht met steun van de BankGiro Loterij.

* Nicolaes Berchem (1621/22-1683), drie schilderijen uit 1670 : Allegorie op de Lente, De Herfst en De Winter. Het Mauritshuis kan nu de vie seizoenen tonen omdat Allegorie op de Zomer sinds 1992 in het museum was. Aangekocht met steun van de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en haar Fonds 1931)

* Simon Luttichuys, Stilleven met Chinese dekselpot, hazelnoten en sinaasappel, c. 1650-1660. Verworven door het Rijk via de successie-regeling (schenking).

5. PARTICIPEERDE in het project Iedereen een Rembrandt, samen met het Rijksmuseum, Museum Het Rembrandthuis en Museum De Lakenhal. Dit project werd door de BankGiro Loterij mogelijk gemaakt door een projectbijdrage van maar liefst € 1.000.000. Voor dit project werden 3.500.000 gratis huis-aan-huis kranten verspreid met interessante weetjes over Rembrandt. De gratis krant bevatte ook een poster met daarop een schilderij van Rembrandt. Ontvangers van de krant konden deze poster op hun raam hangen en maar liefst 3.000 mensen deden dat, daarmee de grootste Rembrandt-tentoonstelling ooit creërend.

6. LANCEERDE op 12 maart in samenwerking met de NN Group de app Rembrandt Reality waarin de bezoeker het schilderij De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp uit 1632 instapt. De app werd bijna 30.000 keer gedownload

7. LANCEERDE op 21 november Bekijk het Mauritshuis met je oren waarbij bekende Nederlandse singer-songwriters zich laten inspireren door schilderijen uit de collectie van het museum. De artiest Spinvis (Erik de Jong) trad live op met een ensemble van het Nederlandse Kamerkoor en bracht het nummer 'Parel' (gebaseerd op het schilderij 'Meisje met de parel' van Vermeer) ten gehore. In 2020 volgen MEROL en Harrrie Jekkers. Deze campagne wordt gefinancierd uit het partnership met NN Group.

* het nummer 'Parel' werd tot nu toe 65.000 keer beluisterd op Spotify.

8. STARTTE dit jaar met rondleidingen voor mensen die Nederlands als tweede taal hebben en ontving daarnaast 150 bezoekers voor de rondleidingen bingewatchen: 3 uur lang heerlijk kunstkijken.

9. KENDE EEN STIJGING van 30% in het aantal Instagram-volgers (2019: 75.000). De meest populaire post op Instagram was op 7 juli, deze kreeg ruim 8.000 likes (zie bijgaand beeld). De post werd gedeeld in het kader van de Mauritshuis-hashtag #mygirlwithapearl waarop mensen hun interpretatie van het Meisje met de Parel kunnen delen.

* het Mauritshuis staat op de vierde plaats van de meest gehashtagde musea van Nederland met bijna 39.000 hashtags

10. VERSCHEEN bijna 8.000 keer in de media (televisie, print en online) met een PR-waarde van ruim € 12.500.000

* ruim 1.300 berichten hiervan gingen over de tentoonstelling Rembrandt en het Mauritshuis, het Themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw en de tentoonstelling Hallo Rembrandt.

11. GING OP ZOEK naar een nieuwe directeur vanwege het vertrek van Emilie Gordenker naar het Van Gogh Museum.