Mauritshuis eerste gigapixelmuseum ter wereld

26 nov 2020

Meisje Met De Parel

Het Mauritshuis is vanaf vandaag niet alleen fysiek te bezoeken, maar ook in een nieuwe virtuele maar levensechte omgeving. Het museum heeft de primeur om geheel in gigapixel-formaat* te zijn gedigitaliseerd, als eerste ter wereld. Door de koppeling met de bestaande Second Canvas-app van het Mauritshuis, worden ook de mooiste verhalen achter de meesterwerken onthuld én kan er tot op de kwaststreek worden ingezoomd. Maar liefst 36 meesterwerken, waaronder alle Vermeers, vier Rembrandts, drie Jan Steens, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter, zijn tot in het allerkleinste detail te bewonderen.

Second Canvas

De Second Canvas-tour op gigapixel-formaat maakt het Mauritshuis voor iedereen over de hele wereld toegankelijk. Dwaal door de zalen van het oude stadspaleis en ontdek het museum tot in de kleinste details. Laat je meenemen door de schilderijen en ontdek details die je nooit eerder zag. Het Mauritshuis is constant op zoek naar manieren om de verhalen over de collectie digitaal te ontsluiten. Deze virtuele tour is hierop een waardevolle aanvulling. Niet alleen voor onze bezoeker die vanuit huis ons museum wil ontdekken, maar ook als startpunt voor onder meer digitale rondleidingen en educatieve activiteiten.

De samenwerking tussen het Mauritshuis en Madpixel** (het bedrijf achter Second Canvas) is een aantal jaren geleden tot stand gekomen. Na het Prado in Madrid was het Mauritshuis het eerste museum ter wereld dat in 2016 een Second Canvas-app lanceerde, om de collectie beter toegankelijk te maken vanuit huis. Inmiddels is de app in gebruik door meer dan 75 musea in 16 landen. Iñaki Arredondo, CEO van Madpixel over de samenwerking: ‘Het Mauritshuis heeft de perfecte combinatie van het vermogen om snel te bewegen, de geweldige inhoud en openheid voor innovatie.’

Gigapixel-formaat

Schilderijen op gigapixel-formaat zijn niet nieuw. Maar een geheel museum gedigitaliseerd in gigapixel-formaat is uniek in de wereld. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 zijn de beelden van het museum en zijn schilderijen met 360-graden camera’s gemaakt. Om de hoogstaande en haarscherpe beelden te vormen heeft Madpixel talloze kleine beelden geschoten. Elke centimeter, plint en wandbespanning van de zalen is in beeld gebracht door een digitaliseringsrobot, de Madpixel ROB. Die robot koos de resolutie die nodig was voor elk kunstwerk. Hoe groter het schilderij, hoe groter de resolutie moest zijn om de beste ‘zoomervaring’ op millimeterniveau te krijgen. Het resultaat van die 360 graden-fotografie in gigapixel-formaat is dat onlinebezoekers de collectie van het Mauritshuis in extreem hoge resolutie kunnen bekijken. En dus de kleinste details kunnen ontdekken.

Infraroodbeelden

Bij een aantal kunstwerken is het daarnaast mogelijk om tussen het normale beeld en infraroodbeelden*** te schakelen. Hiermee kan de bezoeker wisselen tussen de verschillende opnames en zo ontdekken welke aanpassingen de schilder tijdens het schilderproces deed. In de ondertekening van Het aardse paradijs met de zondeval van Adam en Eva (c.1615) van Rubens en Brueghel zijn bijvoorbeeld twee honden te zien die uiteindelijk een andere plek kregen.

Bezoekers kunnen het virtuele museum vinden op de website van het Mauritshuis of via de Second Canvas-app van het Mauritshuis. Deze is gratis te downloaden in de App Store en Google Play.

*Gigapixel-formaat is een gigapixel-afbeelding van 1.000 megapixels, meer dan 100 keer de grootte van de afbeeldingen die met een smartphone gemaakt kunnen worden. Door de hoge kwaliteit geeft een gigapixel-afbeelding van een kunstwerk een nieuwe ervaring met kunst.
** Madpixel is een technologiebedrijf en maker van de superhoge resolutiedigitalisering (gigapixel)superhoge resolutie (gigapixel) digitalisering van artworktechnologie. Second Canvas is het digitale platform dat gigapixel-afbeeldingen van kunstwerken combineert met verhalen bij details in elk schilderij.
*** Infraroodbeelden laten de ondertekening zien die zich onder de verflaag bevinden.