Mauritshuis & Fabrique des Lumières presenteren #mygirlwithapearl – The Immersive Edition

Museum en digitaal kunstcentrum geven podium aan kunstenaars uit de hele wereld

08 aug 2024

Een meisje met een parel oorbel en een tulband keert zich naar de kijker

Het Mauritshuis, Nationale-Nederlanden, Fabrique des Lumières, AddiktSchbang (concept & grafische uitwerking), Kloaq (Audio design) hebben samen een overweldigende nieuwe presentatie ontwikkeld rondom het wereldberoemde Meisje met de parel van Johannes Vermeer. Het is een vervolg op de succesvolle, wereldwijde oproep die het Mauritshuis in 2023 onder de noemer #mygirlwithapearl deed. Deze immersieve editie toont een selectie van de inzendingen van toen, nodigt bezoekers uit om 17de-eeuwse kunst met andere ogen te bekijken én eindigt met een nieuwe oproep: laat je inspireren en maak je eigen Meisje. Voor Fabrique des Lumières is #mygirlwithapearl – The Immersive Edition een mooie aanvulling op de al lopende tentoonstelling Hollandse Meesters waarin de schilderkunst uit de 17de-eeuw centraal staat.

Ondergedompeld

Ze is wereldberoemd, maar het originele meesterwerk van Johannes Vermeer kun je alleen in het Mauritshuis in Den Haag bewonderen. Het Meisje met de parel is voor velen een inspiratiebron, zoals overduidelijk blijkt als je op social media #mygirlwithapearl intypt. In de nieuwe immersieve tentoonstelling van Fabrique des Lumières versmelten oud en nieuw tot een bijzonder geheel. In de Studio, een ruimte van 80m², worden bezoekers eerst volledig ondergedompeld in het schilderij, om vervolgens omringd te worden door een groot aantal interpretaties. Deze variëren van prachtig en origineel, tot grappig of bizar. In een zeven minuten durende presentatie met speciaal gecomponeerde muziek passeren talloze opvallende varianten de revue.

Audiovisuele totaalervaring

“Deze wereldpremière is de eerste expo die we volledig zelf in Amsterdam produceerden en een fantastische aanvulling op onze expositie Van Vermeer tot Van Gogh – Hollandse Meesters. Van Vermeer tot Van Gogh is ook nog tot het einde van het jaar te zien en trok sinds maart al meer dan 350.000 bezoekers”, licht directeur Patrick Alders toe. “Bij ons kijk je op nieuwe manieren naar kunst. Digitale tentoonstellingen maken kunst laagdrempelig voor een brede doelgroep. We willen bezoekers prikkelen, raken en overdonderen door ze een meeslepende, audiovisuele totaalervaring te bieden. Daar zijn we met deze tentoonstelling in onze Studio ook zeker in geslaagd, het is een prachtige symbiose van oud en nieuw. Daarnaast vinden wij het ontzettend tof dat het Mauritshuis open staat voor zo'n nieuwe manier van kunst beleven.”

Nieuwe oproep - maak je eigen Meisje

“In 2023 ging ons icoon Meisje met de parel zes weken uit logeren naar het Rijksmuseum voor de grote Vermeertentoonstelling. Van deze nood hebben wij een deugd gemaakt. Onze oproep om je eigen interpretatie van dit beroemde schilderij in te zenden, leverde een gigantische explosie aan creativiteit vanuit de hele wereld op. Uit alle inzendingen op #mygirlwithapearl selecteerden we 170 heel verschillende werken en toonden deze digitaal op de plek waar het echte Meisje ook hangt. Een bijzonder eerbetoon aan ons meest geliefde meesterwerk”, vertelt Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis. “En wat zo bijzonder is: de creatieve interpretaties blijven nog altijd binnenstromen. Geschilderd, getekend, van wol, klei, hout, stof, knopen, keramiek, lego of andere materialen. Daarom hebben we besloten hier nu een nieuwe impuls aan te geven op deze bijzondere manier. Dit keer met een nieuw element: er kunnen ook videocreaties worden ingediend.”

#Mygirlwithapearl – The Immersive Edition is van 4 september t/m eind 2024 te zien.  Tickets: https://www.fabrique-lumieres.com/nl/tickets

Voor openingstijden en tarieven:

Nieuwe inzendingen

Iedereen kan zich laten inspireren door #mygirlwithapearl – The Immersive Edition in Amsterdam en het origineel in Den Haag. Nieuwe inzendingen maken ook dit keer kans om in het Mauritshuis getoond te worden. Dat gebeurt digitaal in een 3D-geprinte lijst (een exacte kopie van het origineel) die een mooie plek krijgt in de foyer van het Haagse museum. De precieze voorwaarden en specificaties voor het inzenden van nieuwe Meisjes zijn te vinden op www.mauritshuis.nl/mygirl

Over Fabrique des Lumières

Sinds 22 april 2022 is Fabrique des Lumières, het grootste immersieve kunstcentrum van Nederland, gevestigd in de Zuiveringshal West op het Amsterdamse Westergasterrein. Eind 2023 bereikten we een bijzondere mijlpaal: de komst van de miljoenste bezoeker. Met die verdienste staat ons digitale kunstcentrum met trots in de top 5 best bezochte culturele bestemmingen in Amsterdam. Anders dan de andere trekpleisters, zoals het Rijksmuseum, Van Gogh museum en Anne Frankhuis, wordt Fabrique des Lumières voornamelijk bezocht door een jong publiek van Nederlandse bodem.
www.fabrique-lumieres.com

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden (onderdeel van NN Group) is sinds 2016 partner van het Mauritshuis en maakt #mygirlwithapearl - The Immersive Edition mede mogelijk. NN zet zich samen met haar partners in om een breder publiek te enthousiasmeren voor kunst en cultuur en zo een bijdrage te leveren aan ieders mentale welzijn. NN heeft een lange geschiedenis op het gebied van cultuursponsoring, met een focus op beeldende kunst, musea en muziek.
www.nn.nl