Miljuschka Witzenhausen voor één avond gastdirecteur van het Mauritshuis

Een Maurits& avond om van te smullen

26 okt 2023

Miljuschka Wilthausen Profielfoto

DEN HAAG - Op donderdagavond 9 november 2023 vindt er een bijzondere Maurits& avond plaats in het Mauritshuis. Voor één avond ontvangt Miljuschka Witzenhausen als gastdirecteur de sleutel van het Haagse museum. De bekende ondernemer, tv-kok en presentatrice heeft speciaal voor deze editie een programma samengesteld waarbij kunst en lekker eten de ingrediënten vormen. Alle zintuigen worden deze avond geprikkeld. Naast het thema ‘eten’ zal Miljuschka haar kijk op de rol van vrouwen door de jaren heen delen aan de hand van thema's als ondernemerschap, body acceptance en seksualiteit.

Eten en kunst

Maurits& Miljuschka draait uiteraard om ‘eten’. Bij binnenkomst worden bezoekers getrakteerd op een van de meest gedownloade recepten van Miljuschka. Journalist, schrijfster en columnist Anna van den Breemer is host van de avond en trapt samen met Miljuschka deze Maurits& editie af. Hierna kunnen bezoekers de hele avond verschillende activiteiten volgen die allemaal een link hebben met het thema ‘eten’. Zo gaan bezoekers in gesprek over de kazen op het schilderij van Clara Peeters, met natuurlijk een bijpassende kaasproeverij. Of ze kunnen hun eigen voedselstilleven schilderen.

Een ander belangrijk onderwerp op deze Maurits& avond is het - door de eeuwen heen - veranderende beeld van vrouwen. Coach Ragna Heidweiller gaat met bezoekers in gesprek over genderrollen en genderongelijkheid in de 17de eeuw en nu. Fotografe Suzan Alberts zet mensen in hun kracht tijdens haar ‘body acceptance’ fotoshoot. Miljuschka’s visagist Mettina Jager geeft tips over hoe jezelf je eigen perfecte look kunt creëren. Ook zijn er twee speciale ‘focus tours’ te volgen. Miljuschka heeft speciaal hiervoor een aantal favoriete 17de -eeuwse schilderijen uitgekozen. De eerste tour neemt bezoekers mee langs culinaire kunstwerken in het Mauritshuis. De tweede tour staat in het teken van de tijdloze schoonheid van elk lichaam.

Clara Peeters Stilleven Met Kazen Amandelen En Krakelingen Mh1203 Mauritshuis
Clara Peeters, Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, 1615.

Over Miljuschka

Miljuschka Witzenhausen (1985), een geboren en getogen Amsterdamse groeide op met kunst omdat haar vader kunsthandelaar was. Miljuschka heeft naast haar liefde voor kunst nog anderes liefde; lekker eten en koken. Haar liefde voor lekker eten en koken was altijd aanwezig. Na het gymnasium vond ze haar roeping als presentatrice bij TMF. Hier ontdekte ze dat verhalen vertellen haar passie was. De stap naar acteren was logisch (Onderweg naar morgen). Toen Miljuschka haar eerste zoon kreeg (die ze Rembrandt noemde) stopte ze tijdelijk met werken. Haar leven als 'thuis-blijf-moeder' vormde het startschot voor de carrière van Miljuschka zoals we die nu kennen: de beste recepten delen met haar loyale fanbase. Nu maakt Miljuschka programma's voor RTL en 24Kitchen. Ook schreef ze haar eigen kookboek: Makkelijk met Miljuschka en heeft ze een eigen kook magazine. Daarnaast maakt ze samen met haar moeder de podcast familiegeheimen.

Maurits&

Voor één avond leren bezoekers het Mauritshuis kennen door de ogen van een spraakmakende persoonlijkheid. Een unieke en inspirerende avond vol kunst, bijzondere verhalen en ontmoetingen, muziek en workshops. De gastdirecteur bepaalt het programma en krijgt daarin volledige vrijheid. Deze Maurits& avonden worden mogelijk gemaakt door NN Group. Eerdere gastdirecteuren waren o.a. Hanna Verboom, Tatjana Almuli, Ahmet Polat, Vik Muniz, Pat Smith, Harold Hamersma, Eva Jinek en Humberto Tan.

NN Group

NN Group is sinds 2016 partner van het Mauritshuis en maakt Maurits& mogelijk. Als supporter van alle kunstontdekkers zet NN zich samen met haar partners in om een breder publiek te enthousiasmeren voor kunst en cultuur. Ook geeft zij als supporter van talent kunstenaars een podium om anderen te inspireren. NN heeft een lange geschiedenis op het gebied van cultuursponsoring, met een focus op beeldende kunst, musea en muziek. Haar partners bevinden zich voornamelijk in de steden waar veel collega’s werken, zoals Den Haag, Rotterdam en Arnhem.