Doodnormale mensen
Tijdens de rondleiding door het museum die alle Bekijk-artiesten krijgen was de keuze eigenlijk gauw gemaakt voor het schilderij Christus in het voorgeborchte. Goldband viel meteen voor de heftige scenes (Christus tussen angstige mensen, monsters, duivels en vuur). Milo Driessen: ‘Ik zing over de wachtkamer van m’n dromen wat ik vrij letterlijk uit dit schilderij heb gehaald. We zeggen dat iedereen een psycho is en daarmee schetsen we dit plaatje op het schilderij. Je mag niet naar de hemel en je mag niet naar de hel en je bent je tijd aan het verdrijven.’ ‘We konden zoveel kanten op met dit schilderij. Licht, donker, vechten, dansen, huilen, lachen. Dat ís Goldband eigenlijk’, volgens Karel Gerlach. Boaz Kok: ‘Het zijn doodnormale mensen die daar [in het voorgeborchte] zitten maar ze hebben toch iets verkeerds gedaan waardoor ze de hemel niet in mogen. En ze hebben iets nét niet verkeerd genoeg gedaan, waardoor ze ook de hel niet in komen. Beetje psycho'.
Divine intervention
Over de compositie van het nummer: 'Het ging eigenlijk best wel chill. Net voordat we naar het Mauritshuis zijn gegaan, onderweg naar onze shows, zaten we keiharde shit te draaien. Toen kwam dit het schilderij en gingen we de studio in. We dachten: laten we dat, de sfeer waarin we nu zitten, combineren met het schilderij. Dat paste heel goed. Er kwam uit wat we nu hebben gemaakt. Het was alsof we 'divine intervention' hadden'.
Het schilderij
Christus is, na zijn kruisiging, naar de onderwereld gegaan om daar de zielen, die zitten te wachten, te bevrijden en mee te nemen naar de hemel óf achter te laten in de hel. In het voorgeborchte zitten de mensen die na hun dood aan de rand van de hel en de hemel verblijven omdat zij daar nog niet in mogen.
Goldband
De popband met Haagse roots bestaat uit Boaz Kok, Karel Gerlach en Milo Driessen. In 2019 stormden de zingende stukadoors uit het niets de Nederlandse hitlijsten in. Hun debuut EP en hun veelbesproken optredens op Wildeburg en Lowlands waren niet te missen. Goldband veroverde razendsnel de harten van Nederlandse en Belgische fans. Ze kenmerken zich door hun eigenwijze elektronische pop sound en beruchte live reputatie. De naam van de groep komt van het gelijknamige merk stucgips. Een verwijzing naar het beroep van hun vaders en iets waar de bandleden mee zijn opgegroeid. Het muzikale drietal heeft twee EP's uitgebracht en hun officiële debuutalbum ‘Betaalbare Romantiek’ is 15 augustus 2021 uitgebracht. Onlangs hebben ze niet één, maar twee 3FM Awards binnengesleept voor Beste Groep en Beste Album.
Bekijk het Mauritshuis met je oren
Met het project Bekijk het Mauritshuis met je oren komen de verhalen achter de wereldberoemde schilderijen op een nieuwe manier tot leven. Uiteenlopende Nederlandse artiesten zingen met een speciaal geschreven nummer hun verhaal bij een meesterwerk in het museum. Het doel is om mensen te inspireren met een frisse blik naar de kunst in het Mauritshuis te kijken door een nummer van een singer-songwriter te horen. De nummers zijn te beluisteren via verschillende kanalen o.a. op Mauritshuis.nl, YouTube en Spotify. De singer-songwriters delen het nummer eveneens op hun eigen platforms.
NN Group
NN Group (o.a. Nationale-Nederlanden) maakt Bekijk het Mauritshuis met je oren mede mogelijk. Als partner en hoofdsponsor zet NN zich samen met het Mauritshuis in om een breder publiek te enthousiasmeren voor het museum en zijn bijzondere collectie. NN heeft op het gebied van cultuursponsoring een lange geschiedenis met investeringen in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Het hoofdkantoor van NN Group bevindt zich in Den Haag.