Harrie Jekkers
Harrie Jekkers (1951) is geen onbekende in Den Haag. Hij groeide op in de mooie stad achter de duinen. Maar het enige stukje Haagse bodem dat hij nog moest ontdekken was het Mauritshuis. De 68-jarige zanger kreeg een rondleiding door de collectie om inspiratie op te doen voor zijn nieuwe nummer. Hij had zijn huiswerk goed gedaan, want het bleek dat hij al een schilderij in gedachte had. Een meesterwerk waarbij veel herinneringen uit zijn jeugd naar boven kwamen. Zijn keuze viel op het schilderij Gezicht op Delft uit c.1660-1661 van Johannes Vermeer. Jekkers: ’Het Gezicht op Delft is alsof je een extra raam in je kamer hebt waar je naar buiten kijkt. Dit schilderij heeft alles, waardoor ik denk: daar gaan we eens een mooi poëtisch lied over maken.’ Oog in oog met het schilderij kwam bij Jekkers één zin naar boven: ‘Godskolere, wat is dat mooi!’
‘Gezicht op Delft’
In het nummer ‘Gezicht op Delft’ bezingt Harrie Jekkers zijn herinneringen aan deze stad. Van zijn allereerste liefde tot aan zijn eerste zoen vlak bij de Nieuwe Kerk. Op het meesterwerk van Johannes Vermeer stond ooit een man op de voorgrond die later is weg geschilderd. Deze verandering in het schilderij fascineerde Harrie Jekkers, omdat naar zijn mening de figuur op het schilderij als het ware ‘in verf is opgegaan’. In zijn nummer refereert hij hieraan: ‘We staan maar even op de voorgrond, daarna wordt een mens altijd net als die man die op de kade stond weg geschilderd door de tijd’.
Mooiere compositie
Johannes Vermeer schilderde Gezicht op Delft in de jaren 1660-61. Het is één van de twee nog bestaande werken van Vermeer waar hij geen interieur schilderde (het andere is ‘Het Straatje’ in het Rijksmuseum). Vermeer, die zijn leven lang woonde en werkte in Delft, schilderde het stadsgezicht vanaf de kade aan de overkant van de Schie. De toenmalige stad Delft is nauwkeurig geschilderd. Maar Vermeer heeft op enkele plekken de realiteit ‘aangepast’ om zo een mooiere compositie te verkrijgen.
________________________________________
Bekijk het Mauritshuis met je oren
Met het project Bekijk het Mauritshuis met je oren komen de verhalen achter de wereldberoemde schilderijen op een nieuwe manier tot leven. Uiteenlopende Nederlandse artiesten zingen met een speciaal geschreven nummer hun verhaal bij een meesterwerk in het museum. Het doel is om mensen te inspireren met een frisse blik naar de kunst in het Mauritshuis te kijken door een nummer van een singer-songwriter te horen. De nummers zijn te beluisteren via verschillende kanalen o.a. op Mauritshuis.nl, YouTube en Spotify. De singer-songwriters delen het nummer eveneens op hun eigen platforms.
NN Group
NN Group (o.a. Nationale-Nederlanden) maakt Bekijk het Mauritshuis met je oren mede mogelijk. Als partner en hoofdsponsor zet NN zich samen met het Mauritshuis in om een breder publiek te enthousiasmeren voor het museum en zijn bijzondere collectie. NN heeft op het gebied van cultuursponsoring een lange geschiedenis met investeringen in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Het hoofdkantoor van NN Group bevindt zich in Den Haag.