Portret van Jacob van Kretschmar (1721-1792)
Linksboven heeft Perronneau de pastel in sierlijke letters gesigneerd en gedateerd: ‘Perronneau / Peintre du Roy / en 1754 / à La Haye’. Het portret heeft een eenvoudige maar tegelijk ook krachtige compositie. De 33-jarige militair Jacob van Kretschmar (1721-1792) is als halffiguur afgebeeld. De losse en tegelijk zeer overtuigende wijze waarop Perronneau details heeft weergegeven als de gepoederde haren en de jabot, de strook kant bij de nek, toont zijn grote talent. De aantrekkelijkheid van dit portret wordt verder bepaald door de elegante, schijnbaar ongedwongen pose, de heldere kleuren en de fraaie lichtval. De blauwe, met gouddraad afgezette rock, steekt prachtig af tegen de lichte achtergrond, waar het blauw van het papier nog licht door heen schemert.
Over de schenker
De schenker van de Perronneau is geen onbekende in de museumwereld. Jonkheer F.G.L.O. van Kretschmar (1919-2019) was een Nederlandse kunsthistoricus en genealoog. Lange tijd was hij directeur van het Iconografisch Bureau, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis – RKD in Den Haag. Van Kretschmar was van grote waarde voor het Iconografisch Bureau. Hij wist te bewerkstelligen dat de instelling zich niet louter toelegde op het bijeenbrengen van documentatie over Nederlandse portretten, maar zich ook richtte op de wetenschappelijke bestudering daarvan. Hij leverde daar zelf een grote bijdrage aan door zijn publicaties over de Nederlandse portretkunst – verschenen over een periode van tientallen jaren – en door het inventariseren van particuliere, veelal adellijke verzamelingen familieportretten. Zijn grote inzet en warme belangstelling voor het Nederlands cultureel erfgoed werden gewaardeerd: Van Kretschmar ontving bij zijn afscheid als directeur in 1984 de zilveren museummedaille.
Presentatie
Het portret van Jacob van Kretschmar wordt tot en met 7 juli gepresenteerd in zaal 13, samen met een zelfportret van Cornelis Troost en een aantrekkelijk portret van Wilhelmina van Pruisen dat maar weinig wordt getoond. Deze pastel door Tischbein, waarvan meerdere versies bestaan, is nog gevat in zijn originele lijst. De drie pastels gaan vergezeld van enkele achttiende-eeuwse geschilderde portretten zoals het mansportret door Troost en George van der Mijns portretten van Cornelis Ploos van Amstel en zijn echtgenote. Al deze stukken zijn nergens beter op hun plek dan in deze ruimte met zijn achttiende-eeuwse interieurafwerking.