Het verdwenen museum

12 september 2024 t/m 5 januari 2025

039 MH Het Verdwenen Museum Insta 1080X1080 V1

Van 12 september t/m 5 januari ben je van harte welkom in Het verdwenen museum.

Wist je dat er in het Mauritshuis tot 1875 niet één, maar twee musea te bezoeken waren? Terwijl bezoekers op de bovenverdieping de beroemde schilderijencollectie konden bewonderen, was de begane grond gevuld met objecten van allerlei aard. Tussen 1822 en 1875 zat hier namelijk het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden. In de tentoonstelling brengen we met ruim 120 bruiklenen dit verdwenen museum tijdelijk terug naar zijn oorspronkelijke locatie.

Het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden was in de 19e eeuw een grote publiekstrekker. Echt een uitje dat je niet wilde missen. Van vloer tot plafond stond het vol met fascinerende objecten. Er waren er meer dan 10.000 te zien! In de tentoonstelling ontdek je unieke voorwerpen uit dit museum, zoals sieraden, poppen, vazen, reukflessen, harnassen, wapens, een pagode en zelfs haarvlechten.

Na meer dan 60 jaar sloot het kabinet definitief zijn deuren. In de tentoonstelling reflecteert het Mauritshuis van nu op dit verleden. De 19de-eeuwse wereldvisie beïnvloedt tot op de dag van vandaag hoe musea verhalen vertellen. Is dit verdwenen museum eigenlijk wel écht verdwenen?

"In de tentoonstelling wordt de sfeer van toen weer even opgeroepen. De objecten liggen in stijlvolle vitrinekasten. Bezoekers krijgen ook een museumgids mee, net als in de 19de eeuw. Daarin worden alle verhalen verteld, maar nu wordt in plaats van het westerse superioriteitsgevoel juist het bewustzijn over ons koloniale verleden benadrukt en worden valse mythes doorgeprikt."

Harmen van Dijk, Trouw

 

"Nepnieuws? Ook in de 19de eeuw wisten ze er wel raad mee, zo blijkt uit het haarstukje in het Mauritshuis."

Nico Heemelaar, AD Haagsche Courant

Hoe zag het er eigenlijk uit?

Hoe het kabinet er precies uitzag is onbekend, maar er is één prent uit 1843 die ons een indruk geeft. Hierop is te zien hoe bezoekers worden rondgeleid door de toenmalige conciërge Hendrick Hentzepeter (1781-1845). Afgebeeld zijn een Chinese pagode, een pop in traditionele klederdracht en een porseleinen vaas. Aan het plafond hangt een kajak waarin een figuur zit.

Over deze kajak meldt de handleiding uit 1824 dat het gaat om een "IJslandse visscher in zijn kanoo of cajak". De visser zou in 1767 rondjes hebben gevaren op de Hofvijver van Den Haag. Volgens de Vlissingsche Courant van 1839 was hij door een hevige storm naar Nederland geblazen en op het strand van Scheveningen geworpen. Vervolgens zou zijn lichaam zijn opgezet. Uit onderzoek blijkt dit een mythe te zijn.

Huis vol verhalen: 200 jaar Mauritshuis (3)

Op wereldreis in Den Haag

Dankzij die handleiding uit 1824 weten we precies hoe de zalen van het kabinet waren ingedeeld. De eerste twee zalen waren gevuld met Chinese objecten, waaronder porseleinen vazen, ivoorkunst en alledaagse voorwerpen. De derde en grootste zaal was gewijd aan Japan, met als eye-catcher een grote maquette van het eiland Deshima.

De vierde zaal bevatte objecten uit alle werelddelen. Door objecten uit verschillende culturen tegenover elkaar te plaatsen kon men volken met elkaar vergelijken. De ontwikkeling van de ‘beschaving’ werd inzichtelijk gemaakt door de culturen op een ladder te rangschikken. De Europese cultuur werd als ‘meest hoogstaand’ bestempeld en stond dus helemaal bovenaan.

De laatste zaal wakkerde de nationale trots nog meer aan met voorwerpen die verwezen naar de 'vaderlandse' geschiedenis, het Koninklijk Huis en de voormalige stadhouders. Het doel hiervan was dat bezoekers de laatste zaal van het kabinet zouden verlaten met een gevoel van hernieuwde nationale eigenwaarde.

In de tentoonstelling vind je vitrinekasten vol objecten rondom thema's als Nederlandse geschiedenis, China, Japan, herkomst en volkenkunde. Samen geven zij een indruk van wat er allemaal te zien was. Er wordt getoond hoe de Nederlandse cultuur en geschiedenis werden opgehemeld, vooral in vergelijking met andere culturen. Verhalen werden aangedikt en als fake news ingezet om nationale trots aan te wakkeren.

Catalogus

De grote verscheidenheid aan onderwerpen van de essays in dit boek past bij het bonte karakter van het Kabinet van Zeldzaamheden: van een intrigerende ivoren Chinese puzzelbal tot de vorming van culturele stereotypen, van een meterslange maquette van Deshima tot een hoed die toch niet van Willem van Oranje blijkt te zijn. En was de Inuk in zijn kajak nou een pop of werkelijk een opgezet mens?

In 30 boeiende bijdragen belichten experts het Kabinet vanuit evenzoveel hoeken. Toch zijn er terugkerende thema’s te ontwaren, zoals nationalistische propaganda en mythevorming, een diep verankerde koloniale tijdsgeest en de gevolgen van ongelijke internationale machtsverhoudingen op de verzameling van het Kabinet.

Auteurs: Justine Rinnooy Kan, Sheila Reda, met assistentie van Martine Gosselink
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 182
Afmeting:ca. 29 x 23,5 x 1,5 cm
ISBN: 9789462625709

Catalogus Het Verdwenen Museum

Echt haar

Zo kun je de haarvlechten bekijken van Prins Willem IV (1711-1751) en Jacoba van Beieren, gravin van Holland (1401-1436). Het haar van Willem IV is authentiek. Het werd in 1795 door zijn zoon, stadhouder Willem V, meegenomen toen hij moest vluchten voor het binnenvallende Franse revolutionaire leger.

De lokken van Jacoba zouden in 1770 zijn gevonden tijdens opgravingen op het Binnenhof, al werd nooit bewezen dat haar graf daar lag. Toch droeg deze vlecht bij aan de mythevorming en nationale trots. De haarlokken van beide personen vormden tastbare herinneringen aan het beroemde Nederlandse verleden en de macht van de Oranjes, in een tijd dat Nederland een jong koninkrijk was en voor zijn successen moest terugblikken op het 'glorieuze' verleden.

Kris met diamanten

Deze knap bewerkte kris werd in 1835 door sultan Cakraadiningrat II van Madura geschonken aan Koning Willem I. Krissen behoren tot de oudste Indonesische geschenken aan de Oranjes. Dit soort giften weerspiegelden de ongelijke koloniale machtsverhoudingen. Oorspronkelijk had de sultan een heel ander cadeau voor ogen, waarmee hij zich niet ondergeschikt achtte aan de Oranjes. Hij wilde de koning een eigengemaakt Grootkruis der Militaire Willems- Orde schenken, maar dit werd als ongepast gezien. Om een diplomatieke rel te voorkomen, hield de sultan het op een karakteristieke Madurese kris.

"Duivelswerk"

De bezoeker van toen kon diverse Chinese ivoren ‘puzzelballen’ bewonderen, die het verfijnde Chinese vakmanschap van ivoor snijden vertegenwoordigden. Dit exemplaar, gedateerd rond 1770-1780, heeft negen lagen en veertien kijkgaatjes. Met behulp van een pennetje is het mogelijk de binnenste ballen ten opzichte van elkaar te draaien en meer te ontdekken van dit ivoren collector’s item. Deze puzzelballen waren vooral bedoeld om het publiek zich te laten vergapen. Het was onvoorstelbaar dat zoiets gemaakt kon worden, wat zo’n puzzelbal de bijnaam "duivelswerk" bezorgde.

Partners

Tentoonstellingspartners:
Vrienden van het Mauritshuis, Stichting De Johan Maurits Compagnie, Nationale-Nederlanden en Fonds 21. 
Partners:
Vriendenloterij, NN Group en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.