Anthony van Dyck

Portret van Anna Wake (1605-voor 1669)

Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)
Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)
Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)
Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)
Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)
Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)

Anthony van Dyck
Portret van Anna Wake (1605-voor 1669)

Te zien in Zaal 12

In 1627 liet de Antwerpse lakenkoopman Peeter Stevens zich portretteren door Anthony van Dyck. Toen Stevens een jaar later trouwde, gaf hij Van Dyck de opdracht om ook dit portret van Anna te maken. Anna hangt links, zodat ze niet met haar rug naar Peeter staat. Maar eigenlijk schreven de regels van het huwelijksportret voor dat de man links en de vrouw rechts hing.

Van Dyck was na Rubens dé Vlaamse portrettist van zijn tijd. Hij was geliefd omdat hij zijn opdrachtgevers net iets mooier en eleganter maakte dan ze werkelijk waren.

Technische details

Luister en ontdek meer over dit schilderij

Humor in kunst (met Diligentia & Pepijn)
Glodi Lugungi - Cabaretier
Glodi Lugungu
  • Glodi Lugungi

    Cabaretier

Alle audiofragmenten

  • Glodi Lugungi

    Cabaretier

    Glodi Lugungu
Mauritshuis&
Corine Koole - Schrijfster
Corine Koole Maurits&
Neelie Kroes - Politicus
Neelie Kroes Maurits&
Tracy Chevalier - Schrijver
Portret van auteur Tracy Chevalier, schrijver van 'Girl with a pearl earring'
  • Corine Koole

    Schrijfster

  • Neelie Kroes

    Politicus

  • Tracy Chevalier

    Schrijver

Alle audiofragmenten

  • Corine Koole

    Schrijfster

    Corine Koole Maurits&
  • Neelie Kroes

    Politicus

    Neelie Kroes Maurits&
  • Tracy Chevalier

    Schrijver

    Portret van auteur Tracy Chevalier, schrijver van 'Girl with a pearl earring'
Anthony van Dyck  Portret van Anna Wake (1605-voor 1669) Portrait of Anna Wake (1605-before 1669)

Anthony van Dyck
Portret van Anna Wake (1605-voor 1669)

Te zien in Zaal 12

Naar boven

De vermogende lakenkoopman en kunstverzamelaar Peeter Stevens (ca. 1590-1668) was 37 jaar oud toen hij zich in 1627 door Anthony van Dyck (1591-1641) liet portretteren. Op 12 maart 1628 trouwde Steevens met de 22-jarige Anna Wake (1605-voor 1669). Zij was de oudste dochter van de schatrijke Engelse koopman Lionel Wake, die in Antwerpen woonde en een goede bekende was van Rubens. Het portret van Anna Wake is naar alle waarschijnlijkheid ter gelegenheid van hun huwelijk besteld, als tegenhanger van het kort daarvoor gemaakte portret van Stevens. De ring met vierkante steen aan haar linker duim is waarschijnlijk de trouwring.

Prachtig gekleed en met een waaier van zwart-witte struisvogelveren in haar hand draait zij zich naar haar kersverse echtgenoot terwijl ze de beschouwer aankijkt. Dat Anna Wake aan de rechterzijde van haar man is weergegeven is opvallend. Het was destijds namelijk gebruikelijk dat de vrouw aan de linkerzijde van de man werd afgebeeld (dus voor de beschouwer rechts). Maar Stevens was al vóór het huwelijk geportretteerd, als een zelfstandige voorstelling. Door zijn blikrichting en prominent weergegeven linker handschoen is hij iets naar links is gekeerd. Van Dyck kon daarom niet anders dan Anna Wake aan zijn rechterzijde te plaatsen.

Kunstliefhebber Peeter Stevens had er weinig gras over laten groeien en zich vrijwel direct na Van Dycks terugkomst uit Italië in september 1627 door de succesvolle meester laten schilderen. De aristocratische elegantie van zijn gestalte en het ogenschijnlijke gemak van de uitvoering van het portret zijn kenmerkend voor het Italiaanse renaissance-ideaal van sprezzatura (bestudeerde nonchalance), dat Van Dyck zich als geen ander had eigen gemaakt. Gedistingeerd is het gebaar van Stevens’ linkerhand in de kostbare leren handschoen met rijkgeborduurde kap.

Van Dycks fascinatie voor kleding blijkt misschien nog sterker uit het portret van Anna Wake. Haar kostuum is volgens de laatste Franse mode en met veel liefde voor detail in beeld gebracht. Haar platte, gesteven kraag en manchetten zijn afgezet met het allernieuwste Vlaamse kloskant. Ook de opbollende mouwen trekken de aandacht: over een witte ondermouw bestaat de bovenmouw uit zwarte repen stof die halverwege bijeen worden gehouden door een blauw lint.

(dit is een bewerkte versie van een tekst die gepubliceerd is in: E. Runia et al, Mauritshuis: Hoogtepunten uit de collectie, Den Haag 2017, p. 131)

Detailgegevens

Algemene informatie
Anthony van Dyck (Antwerpen 1599 - 1641 Londen)
Portret van Anna Wake (1605-voor 1669)
schilderij
240
Zaal 12
Materiaal en technische gegevens
olieverf
doek
112,5 x 99,3 cm
Opschriften
links van het midden: AET. SUA 22. AN 1628 / Ant.° van dijck fecit

Herkomst

Peeter Stevens, Antwerpen; Govert van Slingelandt, Den Haag, in of vóór 1752-1767; zijn weduwe, Agatha Huydecoper, Den Haag, 1767-1768; veiling Van Slingelandt, Den Haag, 18 mei 1768 (Lugt 1683), nr. 6; de gehele verzameling verkocht aan prins Willem V; prins Willem V, Den Haag, 1768-1795; in beslag genomen door de Fransen, overgebracht naar het Muséum central des arts/Musée Napoléon (Musée du Louvre), Parijs, 1795-1815; Koninklijk Kabinet van Schilderijen, gehuisvest in de Galerij Prins Willem V, Den Haag, 1816; overgebracht naar het Mauritshuis, 1822