Presskit Neurological research Girl with a Pearl Earring

Een beeld uit de campagnevideo Can't Take My Eyes Off You van het Mauritshuis.

Neurological research has shown that looking at a real painting at the Mauritshuis activates the brain differently than looking at a reproduction of the same painting. The viewer’s emotional response is ten times stronger when they are face to face with the painting in the museum. Researchers used electroencephalograms (EEGs) to reveal that real artworks, including Girl with a Pearl Earring, elicit a powerful positive response much greater than the response to reproductions. The secret behind the attraction of the ‘Girl’ is also based on a unique neurological phenomenon. Unlike other paintings, she manages to ‘captivate’ the viewer, in a ‘sustained attentional loop’. This is the first time that the Mauritshuis has commissioned this type of research into its paintings.

Neurological research report

Downloadable images

Het meisje met de Parel in zwart wit, met daarover een driehoek in kleuren, die de sustained attentional loop laten zien.

Download the images

For additional requests, please contact us at pressoffice@mauritshuis.nl.

B-roll Neurological research

Een proefpersoon kijkt met een EEG en eyetracker op naar het Meisje met de Parel van Vermeer in het Mauritshuis, in Den Haag.

Video test subject 1

Een respondent kijkt met een EEG en eyetracker op naar het Meisje met de Parel van Vermeer in het Mauritshuis, in Den Haag.

Video test subject 2

Een respondent kijkt met een EEG en eyetracker op naar het Meisje met de Parel van Vermeer.

Video test subject 3

Can’t take my eyes off you

What happens in your brain when you look at 'Girl with a Pearl Earring'?