Presskit Neuro-onderzoek Meisje met de parel

Een beeld uit de campagnevideo Can't Take My Eyes Off You van het Mauritshuis.

Neuro-onderzoek wijst uit, dat het kijken naar een echt schilderij in het Mauritshuis het brein op een andere wijze activeert dan wanneer een reproductie van dat schilderij wordt getoond. De kijker heeft een tien keer sterkere emotionele reactie wanneer degene oog in oog staat met het schilderij in het museum. Het is de eerste keer dat het Mauritshuis een onderzoek op deze manier naar zijn schilderijen heeft laten uitvoeren.

Op deze pagina vind je de persberichten die over het Neuro-onderzoek zijn verschenen. Ook vind je hier beeldmateriaal en aanvullende informatie.

Let op: deze afbeeldingen zijn uitsluitend bedoeld voor publicaties over het Mauritshuis en onze collectie. Ze mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Ook vragen we je om bij de afbeeldingen altijd de bijgeleverde credit lines te vermelden. Heb je vragen hierover? Neem contact op met: pressoffice@mauritshuis.nl

Can’t take my eyes off you

Campagnevideo van het Neuro-onderzoek

Download het onderzoek

Download het onderzoek

Downloadbaar beeldmateriaal Neuro-onderzoek

Het meisje met de Parel in zwart wit, met daarover een driehoek in kleuren, die de sustained attentional loop laten zien.

Download de beelden

Neem bij aanvullende verzoeken contact op via pressoffice@mauritshuis.nl

B-roll neuro-onderzoek

Een proefpersoon kijkt met een EEG en eyetracker op naar het Meisje met de Parel van Vermeer in het Mauritshuis, in Den Haag.

Proefpersoon 1

Een respondent kijkt met een EEG en eyetracker op naar het Meisje met de Parel van Vermeer in het Mauritshuis, in Den Haag.

Proefpersoon 2

Een respondent kijkt met een EEG en eyetracker op naar het Meisje met de Parel van Vermeer.

Proefpersoon 3